Microsoft Clarity یکی از بهترین ابزارهای تحلیلی است که ممکن است درباره آن ندانید.
این ابزار رایگان قدرتمند، تجزیه و تحلیل موجود و نمایه های مشتری شما را غنی می کند و بینش عمیق تری در مورد رفتار کاربر ارائه می دهد.
این مقاله در مورد چیستی Microsoft Clarity و نحوه تنظیم رویدادهای سفارشی برای به حداکثر رساندن ارزش آنها برای وب سایت خود بحث می کند.
لیر ترکیه؛ D
- Clarity یک ابزار رایگان نقشه برداری حرارتی و ثبت جلسات کاربر است. این به تنظیمات تجزیه و تحلیل موجود شما رنگ می بخشد و یک ابزار ضروری برای بازاریابان دیجیتال است
- ادغام یکپارچه با Google Analytics 4 به شما امکان می دهد تصویر عمیق تری از مخاطبان خود و نحوه تعامل آنها با سایت خود ترسیم کنید.
- Clarity دارای فیلترهای از پیش ساخته شده خوبی است که به شما امکان می دهد کاربران را تقسیم بندی کنید و به سوالات مهم تجزیه و تحلیل پاسخ دهید.
- ایجاد بخشبندی پیشرفته با استفاده از ادغام رویداد Google Tag Manager به شما امکان میدهد هر چیزی را که میخواهید در وبسایت خود ردیابی کنید.
Microsoft Clarity چیست؟
Microsoft Clarity یک ابزار تحلیلی است که نقشه برداری حرارتی و ضبط جلسات را ارائه می دهد.
Heatmaps یک نقشه بصری از نحوه تعامل کاربران با صفحات وب شما، جایی که بیشتر کلیک می کنند و تا چه حد صفحه شما را پایین می آورند ارائه می دهد.
ضبطهای جلسه، ضبط صفحهنمایش دستگاههای کاربران فردی با استفاده از وبسایت شما هستند. Clarity به شما این امکان را می دهد که جلسات مختلف کاربران را بررسی کنید و ببینید که مردم چگونه از وب سایت شما استفاده می کنند.
بسیاری از ابزارها، مانند Hotjar و Mouseflow، نرم افزار نقشه برداری حرارتی و ضبط جلسه را ارائه می دهند که اغلب به عنوان بخشی از راه حل های جامع تر تجربه کاربر است.
با این حال، Microsoft Clarity تنها بر روی نقشه های حرارتی و ضبط جلسات تمرکز می کند و کاملا رایگان است.
این رویکرد ساده، استفاده از Clarity را آسان و برای کسانی که به دنبال شروع سریع هستند بسیار جذاب می کند.
تجزیه و تحلیل خود را ارتقا دهید
ابزارهای تجزیه و تحلیل مانند گوگل آنالیتیکس 4 (GA4) داده های زیادی را برای کاربر ارائه می دهند، اما داستان کامل نحوه تعامل و استفاده کاربران با وب سایت شما را بیان نمی کنند.
Google Analytics 4 برای ردیابی نحوه دسترسی کاربران به وب سایت شما، از چه دستگاه هایی و نحوه تعامل آنها با آن مفید است.
ما می توانیم معیارهایی مانند کلیک دکمه ها، میانگین زمان صرف شده در سایت و صفحات پربازدید را ببینیم. اما نکات ظریف و اطلاعاتی بین آنها وجود ندارد.
وضوح می تواند این داده ها را غنی کند. مثل رفتن از سیاه و سفید به عکس رنگی است.
جایی که قبلاً می توانستید بفهمید کدام صفحات بیشترین بازدید را داشته اند و کدام رویدادها فعال شده اند، اکنون می توانید ببینید:
- نحوه حرکت کاربران در صفحات
- جایی که موش آنها گیر می کند.
- وقتی می ایستند تا یک دقیقه فکر کنند.
- و خیلی بیشتر.
شفافیت فقط یک ابزار تحلیلی یا تجربه کاربری نیست. این باید بخشی از ابزار ضروری یک بازاریاب دیجیتال در نظر گرفته شود.
به عنوان مثال، هنگام اجرای یک کمپین PPC، موفقیت آن به اندازه ضعیف ترین حلقه آن است.
شما میتوانید یک کمپین متا بسیار هدفمند با داراییهای خلاقانه بزرگ ایجاد کنید، اما اگر صفحه فرود جریان مناسب یا فراخوانهای واضحی برای اقدام نداشته باشد، باز هم کافی نخواهد بود.
Microsoft Clarity بینش های مورد نیاز را برای اطمینان از ثبات در کل کمپین، از هدف گذاری تا تبدیل، ارائه می دهد.
ادغام گوگل آنالیتیکس 4
وضوح شامل چهار بخش اصلی است:
- داشبورد.
- ضبط ها
- نقشه های حرارتی
- گوگل آنالیتیکس.
کاوش و استفاده از تمامی این بخش ها آسان است. در اینجا، من میخواهم روی روشهای خاصی برای استفاده از وضوح به بهترین نحو تمرکز کنم.
یک نکته کلیدی شفافیت که باید از آن استفاده کرد، گزارش گوگل آنالیتیکس است.
بین Clarity و Google Analytics یکپارچگی وجود دارد که ابتدا باید راه اندازی شود. این در یافت می شود تنظیمات و زیر { } ثابت می کند در نوار کناری.
این بسیار مفید است زیرا به شما امکان می دهد در بخش های Google Analytics 4 از قبل موجود عمیق تر شوید. هنگامی که بخش خاصی را در گزارش GA انتخاب کردید، می توانید آن جلسات کاربر را بررسی کنید.
در اسکرین شات گزارش GA در زیر، من روی یک منبع ارجاع کلیدی تمرکز کردم: chatgpt.com، که اخیراً ترافیک زیادی را به سایت من وارد کرده است.
با Microsoft Clarity، اکنون میتوانم جلسات ضبط شده از این کاربران را بررسی کنم تا ارزیابی کنم که آیا سرنخهای با کیفیت بالا هستند یا خیر.
همین کار را می توان برای دستگاه ها، صفحات و کشورهای مبتنی بر بخش های Google Analytics انجام داد.
دریافت خبرنامه که بازاریابان به آن اعتماد دارند.
تقسیم بندی قوی
اگرچه مرور گزارشهای Clarity و نقشههای حرارتی میتواند جالب باشد، اما تنها زمانی مفید است که با سؤالات درست شروع کنید.
اینجاست که تقسیم بندی وارد عمل می شود. این یکی از نقاط قوت Clarity است که به لطف فیلترهای داخلی قدرتمند آن است.
به عنوان مثال، متوجه شدم که ترافیک آخر هفته به سایت من زیاد است، اما تبدیل ها کم است.
برای درک دلیل، از فیلترهای Clarity برای جداسازی ترافیک آخر هفته استفاده میکنم و بخشی ایجاد میکنم که به من امکان میدهد این مخاطب خاص را با جزئیات بیشتری تجزیه و تحلیل کنم.
من می توانم فیلترهای زیر را در داخل انتخاب کنم اطلاعات کاربر: 14 روز آخر > روز هفته > “شنبه، یکشنبه”
در امتداد نوار بالا، می بینیم که من یک بخش از کاربران ساخته ام (همچنین می توانم این بخش را برای استفاده های بعدی ذخیره کنم).
همه گزارشهای داشبورد، جلسات کاربر، و نقشههای حرارتی من اکنون در این بخش کاربر فیلتر شدهاند.
اکنون می توانم از طریق نقشه های حرارتی و ضبط جلسات بررسی کنم که در تعطیلات آخر هفته چه اتفاقی می افتد.
مشتریان اغلب از من می پرسند: “کاربران معمولاً قبل از تبدیل چه کاری انجام می دهند؟ آیا روندی وجود دارد که بتوانیم در آن پیشرفت کنیم؟”
اگرچه Google Analytics مسیرهای صفحه قبلی را ارائه می دهد، اما تفسیر آنها می تواند دشوار باشد زیرا بازدیدکنندگان اغلب سایت را به صورت غیر خطی هدایت می کنند.
با این حال، با Microsoft Clarity، میتوانید بخشی از تمام مبدلها و سرنخهای خود را ایجاد کنید و به شما این امکان را میدهد که جلسات کاربر آنها را تا نقطه تبدیل مشاهده کنید.
من زمان زیادی را صرف تجزیه و تحلیل این جلسات می کنم تا الگوهای رایج در بین خریداران و سرنخ ها را شناسایی کنم.
برای انجام این کار، میتوانیم یک بخش ایجاد کنیم که در آن کاربران به یک URL سفارشی میرسند. این می تواند یک صفحه تشکر تکمیل کننده یا یک صفحه تشکر از پرداخت باشد.
در زیر، من یکی را با استفاده از فیلترهای Clarity داخلی تنظیم کردهام، جایی که URL صفحه حاوی “متشکرم“.
همین رویکرد را می توان از طریق ویژگی “افزودن به سبد خرید” برای وب سایت های تجارت الکترونیک اعمال کرد.
با فیلتر ، کاربرانی که از یک صفحه بازدید کردهاند اما به صفحه بعدی نرسیدهاند، میتوانید به راحتی مشتریانی را که محصولی را به سبد خرید خود اضافه کردهاند اما خرید را تکمیل نکردهاند، بررسی کنید.
مثال زیر را ببینید:
رویدادهای سفارشی را با استفاده از GTM ایجاد کنید
فیلترهای از پیش تعیین شده عالی هستند، اما محدود هستند. موارد زیادی وجود دارد که در آن باید عناصر و اقدامات خاصی را در سایت خود که خارج از جعبه در دسترس نیستند ردیابی کنید.
گوگل تگ منیجر (GTM) به شما امکان می دهد تا طیف گسترده ای از رویدادها را برچسب گذاری و ردیابی کنید. سپس میتوانیم این رویدادها را به عنوان «رویدادهای هوشمند» به Clarity ارسال کنیم و از آنها برای ایجاد بخشهای سفارشی استفاده کنیم.
این ویژگی به شما امکان میدهد هر رویدادی را در GTM ایجاد کنید، آن را به Clarity ارسال کنید، ضبطهای جلسه را بخشبندی کنید و بینش عمیقتری دریافت کنید.
در اینجا یک راهنمای گام به گام برای تنظیم این است. (در این مثال، ما کلیکهای پیوندهای وابسته را ردیابی میکنیم، اما این فرآیند میتواند برای هر نوع ردیابی اعمال شود.)
مرحله 1: ابتدا سؤال را برای ترسیم رویدادهایی که باید ردیابی کنید، تعریف کنید.
در این مورد، من میخواهم درک عمیقتری از اینکه کدام کاربران روی پیوندهای وابسته کلیک میکنند و نحوه تعامل آنها با مقالات وبسایت قبل از کلیک ، بر روی آنها، به دست بیاورم.
برای انجام این کار، باید هر بار که کاربر روی پیوندی که به هدف وابسته میرود کلیک میکند، رویدادی ایجاد کنم.
مرحله 2: با رفتن به Clarity و GTM را وصل کنید تنظیمات > { } ثابت می کند.
مرحله 3: یک تگ GTM در حساب GTM خود ایجاد کنید. رفتن به برچسب ها > جدید.
برای افزودن یک نوع برچسب جدید کلیک کنید. در نوار کناری، برچسب های از پیش تعیین شده برای Microsoft Clarity را خواهید یافت.
من تگ “luratic” را اضافه کردم، اما هر یک از برچسب های خوانایی باید به خوبی کار کند.
مرحله 4: تگ را با افزودن شناسه Clarity Project پیکربندی کنید که می توانید در زیر آن را پیدا کنید تنظیمات > خلاصه.
کادر نارنجی را در تصویر زیر ببینید. این به GTM میگوید رویداد را به حساب Clarity شما ارسال کند (در صورت فعال شدن).
همانطور که در کادر قرمز اول نشان داده شده است، شناسه پروژه را به پیکربندی تگ GTM اضافه کنید.
زیر گزینه های پیشرفته، امضا کنید اضافه ، رویدادهای سفارشی، سپس نام رویداد را اضافه کنید (به کادر نارنجی در بالا مراجعه کنید).
این رویداد توسط GTM تولید و به Clarity ارسال خواهد شد. یک نام توصیفی برای آن انتخاب کنید.
مرحله 5: یک ماشه اضافه کنید، اقدامی در وب سایتی که این تگ را شروع می کند.
را کلیک کنید پیکربندی ماشه برای انتخاب گزینه ماشه.
در مورد من، من یک ماشه برای ” مشخص کردمکلیک کنید – فقط پیوندهاهنگامی که شخصی بر روی یک پیوند خاص کلیک می کند، این کار آغاز می شود.
بعد، اصطلاحات را تعریف کنید. می توانید هر متنی را در URL یک وب سایت شخص ثالثی که به آن ترافیک ارسال می کنید وارد کنید.
در این مثال، من میخواهم تریگر را فقط زمانی فعال کنم که URL حاوی متن “bym-windsor” باشد.
اکنون، زمانی که شخصی بر روی پیوندی کلیک می کند که در URL آن “bym-windsor” وجود دارد، این تگ فعال می شود و رویداد ایجاد می شود.
توجه داشته باشید که گزینه های مختلفی برای محرک ها وجود دارد که ارزش بررسی دارند. محرکها میتوانند شامل مواردی باشند که روی صفحه کلیک شدهاند، صفحاتی که در یک وبسایت بارگذاری میشوند، یا بسیاری از گزینههای دیگر.
مرحله 6: برچسب را ذخیره کنید و با کلیک ،، ظرف GTM را منتشر کنید برای انتشار دکمه در بالا سمت راست.
مرحله 7: اکنون می خواهید رویدادهای جدیدی را در Clarity پیدا کنید.
توصیه میکنم با کلیک بر روی آن در وبسایت خود، این رویداد را به صورت دستی فعال کنید و 24 ساعت منتظر بمانید تا زمان کافی برای فشار دادن این دادهها داده شود.
شفافیت را باز کنید و به تنظیمات > رویدادهای هوشمند. در اینجا، باید رویداد جدید GTM خود را ببینید که به صورت خودکار به عنوان یک رویداد API وارد میشود.
اکنون یک رویداد هوشمند جدید دارید که می توانید از آن برای ایجاد یک بخش استفاده کنید.
مرحله 7:بخش را ایجاد کنید. در Clarity، Filters را باز کرده و به آن بروید اقدامات کاربر > رویدادهای هوشمند.
رویدادی را که در GTM ایجاد کردید انتخاب کنید.
مرحله 8: هدف تعمیق درک شما از این گروه خاص از کاربران است.
با گذشت زمان، می توانید این بخش را بیشتر اصلاح کنید و به دسته های خاص تر بروید.
ممکن است بخواهید تعیین کنید که آیا آنها از یک کمپین متا سرچشمه گرفته اند، آیا آنها بازدیدکننده شبانه هستند و آیا از دستگاه های تلفن همراه یا دسکتاپ استفاده می کنند.
تجزیه و تحلیل وب سایت خود را با Microsoft Clarity متحول کنید
معمولاً پیش نمی آید که با جواهری مانند Microsoft Clarity مواجه شوید. این به شما کمک می کند تصویری رنگارنگ بکشید و کاربران خود را بهتر درک کنید.
کلید وضوح در رویکرد شما نهفته است. با سوالات مناسب شروع کنید، رویدادهای سفارشی ایجاد کنید، از اسلایدها استفاده کنید و بینش عمیق تری کسب کنید.
نویسندگان مشارکت کننده برای ایجاد محتوا برای سرزمین موتورهای جستجو دعوت می شوند و به دلیل تخصص و کمک به جامعه جستجو انتخاب می شوند. همکاران ما تحت نظارت هیئت تحریریه کار می کنند و مشارکت ها از نظر کیفیت و مناسب بودن برای خوانندگان ما بررسی می شوند. نظراتی که بیان می کنند، نظر خودشان است.
منبع: https://searchengineland.com/microsoft-clarity-website-analytics-447323