نگاشت کلمات کلیدی فرآیند گروه بندی کلمات کلیدی در موضوعات و تخصیص آنها به صفحات است.
مزیت داشتن نقشه کلمات کلیدی این است که به شما می گوید:
- چه صفحات جدیدی برای ایجاد
- در مورد چیزی که باید صحبت کنند
- نحوه بهینه سازی صفحات موجود
بیایید ببینیم چگونه می توان یکی را ایجاد کرد. دانلود کنید مدل نگاشت کلمات کلیدی ادامه دارد.
اگر فهرستی از کلمات کلیدی برای نقشه برداری دارید، از این مرحله رد شوید. در غیر این صورت، قبل از اینکه بتوانید پر کنید، باید تعدادی را پیدا کنید قالب. برای انجام این کار، به اکسپلورر کلمات کلیدی Ahrefs بروید و برخی از اصطلاحات کلی را وارد کنید که صنعت شما را تعریف می کند.
به عنوان مثال، اگر تجهیزات قهوه را به صورت آنلاین می فروشید، می توانید وارد کنید:
- قهوه
- اسپرسو
- کاپوچینو
- مطبوعات فرانسه
- نفوذگر
از آنجا به سمت تطبیق شرایط گزارش. این به شما تمام کلمات کلیدی در پایگاه داده ما را نشان می دهد که حاوی یک یا چند تا از دانه های شما هستند. در این مورد، بیش از چهار میلیون کلمه کلیدی:
سپس می توانید این گزارش را با استفاده از فیلترها اصلاح کنید.
به عنوان مثال، اگر می خواهید کلمات کلیدی کم رقابتی داشته باشید، سعی کنید کلمات کلیدی را با استفاده از:
- نمرات KD پایین. صفحات با رتبه برتر دارای بک لینک کم یا بدون لینک هستند، بنابراین برای رتبه بندی نیز نیازی به آنها ندارید.
- سایت های DR کم در 5 سایت برتر. اگر رتبهبندی است، لازم نیست برند بزرگی برای رتبهبندی باشید.
برای یافتن راههای بیشتر برای یافتن ایدههای کلیدواژه، منابع زیر را بررسی کنید.
بسیاری از ایده های کلمه کلیدی شما تحت یک موضوع گسترده تر قرار می گیرند. اگر چنین است، می توانید آنها را به همان URL نگاشت کنید و همه آنها را در یک صفحه هدف قرار دهید.
برای مثال به این کلمات کلیدی نگاهی بیندازید:
- بهترین قهوه برای دم ، سرد
- بهترین دانه های قهوه برای دم ، سرد
- بهترین دانه های قهوه سرد
- دانه های قهوه دم سرد
همه آنها قصد یکسان یا مشابهی دارند، بنابراین ایجاد صفحات جداگانه برای آنها اتلاف وقت خواهد بود.
اما سوال اینجاست: چگونه یک لیست بزرگ از کلمات کلیدی را بدون از دست دادن ذهن خود در موضوعات گروه بندی کنید؟
اینجاست که خوشه بندی کلمات کلیدی وارد عمل می شود.
خوشه بندی کلمات کلیدی فرآیند گروه بندی کلمات کلیدی با هدف یکسان یا مشابه است. برای انجام این کار، به شباهت نتایج جستجو بین کلمات کلیدی نگاه می کنید. اگر آنها مشابه هستند، می توانید استنباط کنید که آنها قصد یکسان یا مشابهی دارند و باید در همان صفحه نگاشت شوند.
در Ahrefs می توانید کلمات کلیدی را فورا گروه بندی کنید. به سادگی بر روی تب “Clusters by Parent Topic” کلیک کنید.
به عنوان مثال، خوشه “بهترین قهوه دم سرد” حاوی 43 کلمه کلیدی است که با فیلترهای من مطابقت دارند، که همه آنها به وضوح دارای هدف یکسان یا مشابه هستند.
هنگامی که موضوعی را پیدا کردید که میخواهید پوشش دهید، آن را در قالب نقشه کلمه کلیدی خود در کنار نمره دشواری کلمه کلیدی (KD) و پتانسیل ترافیک (TP) ذخیره کنید. می توانید آنها را با مشاهده معیارهای موضوع اصلی در Keyword Explorer پیدا کنید.
اگر قبلاً صفحه ای در مورد موضوع دارید، URL آن را در ستون “URL” اضافه کنید. در غیر این صورت، ستون را خالی بگذارید.
اگر مطمئن نیستید که کدام موضوعات مرتبط هستند، موضوعاتی را انتخاب کنید که ترافیک و پتانسیل تجاری ایجاد می کنند.
اگر صفحه با رتبه برتر ترافیک ایجاد کند، یک موضوع پتانسیل ترافیک دارد. میتوانید با مشاهده معیار ترافیک (TP) برای موضوع اصلی در Keyword Explorer این موضوع را تأیید کنید. این ترافیک تخمینی به صفحه با رتبه برتر فعلی است.
به عنوان مثال، TP برای “بهترین قهوه ساز” 28K است:
اگر ترافیک برای کسب و کار شما سودآور باشد، موضوعی پتانسیل تجاری دارد.
ذهنی است. بستگی به این دارد که جستجوگرها به دنبال چه چیزی هستند و شرکت شما چه کاری انجام می دهد.
به عنوان مثال، افرادی که به دنبال “بهترین قهوه ساز” هستند، به دنبال توصیه هایی هستند. می توانید بگویید زیرا این چیزی است که قبلاً طبقه بندی شده است.
اگر صاحب یک سایت وابسته به کافی شاپ هستید، این موضوع با پتانسیل تجاری بسیار خوبی است زیرا می توانید در مورد ارجاعات کمیسیون دریافت کنید. اگر قهوه خود را به صورت آنلاین برشته کرده و بفروشید، پتانسیل کسب و کار کمتر خواهد بود زیرا «فروش» محصول شما در محتوا دشوار خواهد بود.
مطمئن نیستید که صفحه ای در مورد موضوعی دارید؟
این جستجوی گوگل را برای هر موضوعی که فکر میکنید منطقی است اجرا کنید: site:yourwebsite.com (parent topic)
. اگر قبلاً صفحه ای در مورد موضوع دارید، باید آن را در نتایج مشاهده کنید.
برای مثال، این سایت قبلاً یک صفحه در آن دارد بهترین قهوه برای دم ، سرد…
… اما روی آن وجود ندارد بهترین آسیاب های قهوه (همه نتایج جزئی تر هستند):
کلمات کلیدی ثانویه موضوعات فرعی در یک خوشه هستند که به شما در درک هدف جستجو کمک می کنند و ارزش هدف گذاری در صفحات مستقل را ندارند.
به عنوان مثال، در اینجا یکی از مواردی است که در گروه “بهترین آسیاب قهوه” برای من متمایز بود:
این کلمه کلیدی (“آسیاب قهوه با بهترین قیمت”) به ما می گوید که جستجوگران به دنبال توصیه های گران قیمت نیستند. آنها فقط یک آسیاب مناسب با قیمت مناسب می خواهند.
همچنین حجم جستجوی بسیار کمی تولید می کند، بنابراین احتمالاً ارزش هدف قرار دادن در صفحه خود را ندارد.
بیایید آن را به عنوان یک کلمه کلیدی ثانویه به نقشه کلمات کلیدی خود اضافه کنیم.
مطمئن نیستید که آیا یک کلمه کلیدی ثانویه منطقی است؟
ایجاد نقشه کلمات کلیدی بی فایده است مگر اینکه بر اساس آن عمل کنید.
در اینجا نحوه انتخاب مناسب برای هر موضوع در قالب آمده است:
- اگر هنوز صفحه ای در مورد موضوع ندارید، انتخاب کنید ايجاد كردن.
- اگر صفحهای در این موضوع دارید که میتواند رتبه بالاتری داشته باشد یا موضوع را بهتر پوشش دهد، انتخاب کنید برای بهینه سازی.
- اگر صفحه ای در مورد موضوع دارید که موضوع را رتبه بندی می کند و به خوبی پوشش می دهد، انتخاب کنید هیچ اقدامی.
اگر مطمئن نیستید که صفحه موجود موضوعی را پوشش می دهد یا خیر، کلیدواژه های اصلی و ثانویه را به Keyword Explorer وصل کنید و از ابزار استفاده کنید. هدف برای مشاهده رتبه صفحه شما در حال حاضر فیلتر کنید. اگر خارج از پنج مورد برتر وجود داشته باشد، احتمالاً می تواند از بهینه سازی برای آن موضوع فرعی استفاده کند.
به عنوان مثال، این صفحه در بهترین قهوه برای دم ، سرد برای همه به جز یکی از کلیدواژه های اصلی و ثانویه، در پنج رتبه برتر قرار می گیرد:
پس از بررسی انتخاب های برتر در صفحه با استفاده از Ahrefs SEO Toolbar، متوجه شدم که بسیاری از قهوه های آسیاب شده را لیست نمی کند. اکثر آنها لوبیا کامل هستند.
بنابراین ممکن است ارزش افزودن برخی گزینه های زمینی دیگر را در اینجا داشته باشد.
در اینجا چیزی است که صفحه با رتبه برتر فعلی انجام می دهد:
اگر صفحه شما قبلاً موضوع فرعی را به خوبی پوشش می دهد اما همچنان می تواند رتبه بالاتری داشته باشد، سعی کنید پیوندهای داخلی بیشتری با متن لنگر مرتبط اضافه کنید.
برای یافتن فرصت های پیوند داخلی، از حسابرسی سایت Ahrefs استفاده کنید.
- پروژه خود را انتخاب کنید
- رفتن به فرصت های پیوند داخلی گزارش
- URL خود را در جستجو قرار دهید و “صفحه هدف” را از لیست کشویی انتخاب کنید
توصیه ها را مرور کنید و پیوندهای داخلی را در جایی که منطقی است اضافه کنید. به کسانی که اصطلاحات آنها از کلمات کلیدی ثانویه شما (به عنوان مثال، “الگوها”) در ستون “زمینه کلمه کلیدی” آمده است، توجه ویژه داشته باشید.
اگر با یک تیم یا فریلنسرها کار می کنید، می توانید وظیفه ایجاد یا بهینه سازی یک صفحه از Google Sheets را به آنها محول کنید. کافی است @ و سپس نام آنها را در ستون مسئول تایپ کنید.
آنها باید یک اعلان ایمیل در مورد کار دریافت کنند.
مراحل بعدی
اگر اقدام بر روی نقشه کلمات کلیدی شما نتیجه داد، امیدواریم شاهد افزایش ترافیک ارگانیک برای صفحاتی باشید که ایجاد و بهینه سازی می کنید. شما می توانید این را با استفاده از ویژگی Wallets در Ahrefs پیگیری کنید. همانطور که از نام آن پیداست، به شما امکان می دهد عملکرد جستجوی مجموعه ای از URL ها را ردیابی کنید.
شما می توانید نمونه کارها را از داشبورد به شکل زیر ایجاد کنید:
پس از افزودن، می توانید ببینید که آیا ترافیک به کیف پول در حال افزایش، رکود یا کاهش از داشبورد است:
سوالی دارید؟ به من پینگ کن توییتر ایکس.
منبع: https://ahrefs.com/blog/keyword-mapping/