گری ایلیس از گوگل به سوالی در مورد اولویت رتبه بندی سایت هایی که از نام های دامنه در سطح کشور استفاده می کنند پاسخ داد و توضیح داد که چگونه این رتبه بندی با نام های دامنه غیر ملی مقایسه می شود. این سوال در پادکست SEO Office Hours پرسیده شد.
ccTLD (که نام دامنه کد کشور نیز نامیده می شود)
نام دامنه های خاص کشور را ccTLD (دامنه های سطح بالای کد کشور) می نامند. اینها نام های دامنه ای هستند که کشورهای خاصی را هدف قرار می دهند. این ccTLD ها عبارتند از .de (آلمان)، .in (هند) و .kr (کره). این نوع نامهای دامنه، زبانهای خاصی را هدف قرار نمیدهند، بلکه فقط کاربران اینترنتی از یک کشور خاص را هدف قرار میدهند.
برخی از ccTLD ها توسط Google برای اهداف رتبه بندی به گونه ای رفتار می شوند که گویی دامنه های سطح بالای عمومی سنتی (gTLD) هستند که مختص کشور نیستند. یک مثال محبوب .io است که از نظر فنی یک ccTLD (متعلق به قلمرو بریتانیایی اقیانوس هند) است، اما به دلیل نحوه استفاده از آن، Google با آن مانند یک gTLD معمولی (دامنه سطح بالای عمومی) رفتار می کند.
بهبود رتبه بندی ccTLD
سوالی که گری ایلیز به آن پاسخ داد در مورد افزایش رتبه بندی داده شده به ccTLD ها بود.
این سوال است:
وقتی یک کره ای در گوگل به زبان کره ای جستجو می کند، دامنه com.kr یا دامنه com نتایج بهتری می گیرد؟ »
گری ایلیس پاسخ داد:
” سؤال خوبی بود. به طور کلی، نام دامنه های محلی، در مورد شما .kr، عملکرد بهتری دارند زیرا جستجوی Google محتوای محلی را برای کاربر تبلیغ می کند. »
بسیاری از افراد می خواهند در یک کشور خاص رتبه بالاتری کسب کنند و یکی از بهترین روش ها برای رسیدن به این هدف، ثبت نام دامنه خاص آن کشور است. گوگل آن را در مقایسه با سایر سایت هایی که به صراحت کشور خاصی را هدف قرار نمی دهند، رتبه بالاتری خواهد داشت.
گری پاسخ خود را با توضیح بهبود رتبه بندی یک ccTLD در مقایسه با یک دامنه سطح بالای عمومی (gTLD)، مانند .com، .net و غیره ادامه داد.
در اینجا توضیح گری است:
این بدان معنا نیست که یک دامنه .com نمی تواند به خوبی کار کند، می تواند، اما به طور کلی .kr کمی مثبت تر است، البته نه خیلی زیاد. »
هدف گذاری بر اساس کشور یا زبان
در نهایت، گری اشاره کرد که هدف قرار دادن زبان کاربر تأثیر بیشتری نسبت به نام دامنه دارد.
او در ادامه پاسخ خود گفت:
اگر زبان سایتی با زبان درخواست کاربر مطابقت داشته باشد، احتمالاً تأثیر بیشتری نسبت به خود نام دامنه دارد. »
یکی از مزایای هدف قرار دادن یک زبان این است که یک سایت بدون توجه به کشوری که کاربر در آن جستجو می کند کار می کند، در حالی که دامنه سطح بالای کد کشور یک کشور را هدف قرار می دهد.
چیزی که گری به آن اشاره نکرد این است که استفاده از ccTLD میتواند اعتماد کاربرانی را که کشورشان با کشور مورد نظر نام دامنه مطابقت دارد، ایجاد کند و به همین دلیل، جستجوگران Google میتوانند روی نتیجه جستجویی کلیک کنند که از ccTLD جغرافیایی هدفگذاری شده استفاده میکند.
اگر کاربر در کره باشد، ممکن است فکر کند که دامنه .kr به طور خاص برای اوست. اگر کاربر در استرالیا باشد، ممکن است بیشتر بر روی نام دامنه .au کلیک کند.
به پاسخ پادکست از دقیقه 3:35 گوش دهید:
تصویر برجسته توسط Shutterstock/Dean Drobot
منبع: https://www.searchenginejournal.com/google-confirms-ranking-preference/522477/