جان مولر از گوگل به سؤالی در Reddit در مورد عناصر عنوان پاسخ داد و تأثیر کمی را تأیید کرد اما اهمیت آن را کم اهمیت جلوه داد و در مورد نحوه استفاده گوگل از عنوان ها بسیار گفت.
ساختار عنوان سلسله مراتبی
سلسله مراتب و سلسله مراتب در زمینه عناصر سرفصل (H1، H2 و غیره) به سازماندهی سرفصل ها بر اساس اهمیت یا ساختار اشاره دارد. در این زمینه، “اهمیت” به معنای اهمیت به عنوان یک عامل رتبه بندی نیست، بلکه به معنای اهمیت ساختار صفحه وب است.
به طور کلی، یک صفحه وب میتواند یک عنوان H1 داشته باشد که نشان میدهد کل صفحه درباره چه چیزی است، و چندین عنوان H2 که نشان میدهد هر بخش از صفحه وب درباره چه چیزی است. برای اهداف گوگل، اولین عنوان نباید یک H1 باشد، بلکه می تواند یک H2 باشد. گوگل موظف به استفاده از عنوان اول به عنوان موضوع کلی نیست، این یک دستورالعمل برای الگوریتم های جستجوی آن نیست زیرا SEO نحوه تفسیر عنوان را کنترل می کند.
مشخصات فنی عناصر عنوان را می توان در صفحات کنسرسیوم وب جهانی (W3C) یافت، یک نهاد تنظیم کننده استاندارد که از جمله اهداف و استفاده از عناصر HTML مانند سرفصل ها را تعریف می کند.
گوگل عموماً از مشخصات فنی رسمی W3C برای عناصر HTML پیروی می کند، اما به طور دقیق برای اهداف عملی از آنها پیروی نمی کند زیرا بسیاری از وب سایت ها از عناوین برای اهداف سبکی و نه معنایی استفاده می کنند.
آیا عناوین نادرست چیده شده برای موتور جستجو مضر هستند؟
یکی از کاربران Reddit میخواست بداند که آیا و تا چه حد استفاده از عناصر عنوان «مضر» است یا خیر. او از کلمه “تسلسل” استفاده کرد اما کلمه دقیق سلسله مراتب است.
آنها می خواستند بدانند که اگر عناوین نامرتب باشند یا عنوانی به طور کامل حذف شود، چقدر بد خواهد بود.
این سوال است:
“داشتن تگ های هدر غیر متوالی چقدر مضر است؟ مانند عنوان h4 و تگ h1 در زیر آن، یا تگ h4، h3، و h5 اما نه تگ h2؟”
سرفصل های H1 و H2 تاثیر کمی دارند
جان مولر از گوگل تایید کرد که ترتیب عناوین تاثیر کمی دارد. نه به عنوان یک عامل رتبه بندی اشاره شد و نه اینکه رتبه بندی عناوین چه تاثیری داشته است. شاید ترتیب عناوین درک صفحه وب را برای موتورهای جستجو آسانتر کند، چیزی که من فکر میکنم (یعنی این فقط نظر من است و شما حق دارید نظر خود را داشته باشید).
در اینجا پاسخ مولر آمده است:
«انجام درست کارها (ترتیب درست عناوین) تمرین خوبی است، به موتورهای جستجو کمک می کند تا محتوای شما را بهتر درک کنند، و همچنین برای دسترسی به آن خوب است، اگر در حال راه اندازی یک سایت جدید، ایجاد تغییرات عمده در تم های خود هستید، یا فقط خسته شده اید :-)، پس چرا 10 دقیقه اضافی برای انجام این کار به درستی اختصاص ندهید.”
گاهی اوقات کنترل سرفصلها دشوار است زیرا ممکن است الگو از سرفصلها برای طراحی بخشهایی از صفحه وب مانند پاورقی یا نوار کناری استفاده کند. در زمینه یک وبسایت وردپرس، این به معنای ایجاد یک تم فرزند است که سبکها را کنترل میکند و CSS را برای آن بخشهای موضوع تغییر میدهد تا از CSS استفاده کنند نه از عنوان برای استایل دادن به آنها.
در غیر این صورت، ساختار عنوان کاملاً تحت کنترل ناشر، مالک سایت یا بهینه ساز موتور جستجو است.
با این حال، وجود کلمات کلیدی در سرفصلها ممکن است کافی نباشد، زیرا هدف از عناصر عنوان ارتباط با محتوای یک صفحه وب است و همانطور که مولر در ادامه میگوید، عنوانها در دسترسپذیری نقش دارند.
گوگل می گوید اصلاح عناوین رتبه بندی را تغییر نمی دهد
این بخشی است که ممکن است برخی از کارشناسان سئو آن را گیج کننده بدانند زیرا گوگل می گوید که اصلاح ساختار سلسله مراتبی عناوین باعث بهبود رتبه وب سایت نمی شود.
مدت ها پیش، حدود بیست و چهار سال پیش، عناصر عنوان یک فعالیت مهم برای رتبه بندی نتایج جستجو در گوگل بودند. من این را می دانم زیرا در اوایل دهه 2000 یک متخصص سئو بودم و خودم این را تجربه کردم. تا سال 2005، تأثیر آن بر رتبه بندی جستجو به طور قابل توجهی کاهش یافت. میدانم که این تأثیر کاهش یافته است، زیرا زمانی که عناوین تأثیر مهمی نداشتند و تبدیل به ارجاع به محتوای یک صفحه وب شدند، یک بازاریاب دیجیتال بودم.
نتایج جستجو مملو از سایتهایی بود که هیچ عنصر عنوانی نداشتند و به سختی متوجه تغییر نشدند.
اما بنا به دلایلی، بسیاری در صنعت سئو همچنان معتقدند که عناوین یک عامل قوی در رتبه بندی جستجو هستند. بیانیه جان مولر در مورد کاهش تأثیر عناصر عنوان بر رتبه بندی نتایج جستجو، بر تغییر نقش عناصر عنوان امروزه تأکید می کند.
مولر پاسخ خود را ادامه داد:
با این حال، اگر یک سایت موجود دارید، رفع این مشکل رتبه سایت شما را تغییر نمیدهد؛ من گمان میکنم که با جستجوی راههایی برای افزایش قابل توجه ارزش کلی سایت، ارزش بسیار بیشتری از نظر سئو پیدا کنید.
آنچه مولر در مورد آن صحبت می کند تفاوت بین ایجاد یک صفحه وب برای موتورهای جستجو (نگرانی در مورد چگونگی تفسیر عناصر عنوان توسط گوگل) و ایجاد یک صفحه وب برای کاربران است (نگرانی در مورد اینکه آیا صفحه حاوی اطلاعات مفیدی است که در یک ترتیب منطقی در اطراف موضوع جریان دارد). .
بیانیه او بینشی در مورد نحوه استفاده گوگل از عناصر عنوان ارائه می دهد و توصیه خوبی در نظر گرفته می شود.
بحث را بخوانید:
تگ های هدر غیر ترتیبی؟
منبع: https://www.searchenginejournal.com/google-says-fixing-headings-wont-change-rankings/526639/