گری ایلیز و لیزی ساسمن از گوگل در مورد سه عاملی که Googlebot را به خزیدن بیشتر در سایت سوق می دهد بحث کردند. اگرچه آنها نیاز به خزیدن مداوم را کم اهمیت جلوه دادند، اما تصدیق کردند که راه هایی برای تشویق Googlebot برای بازدید مجدد از یک وب سایت وجود دارد.
1. تأثیر محتوای با کیفیت بالا بر فرکانس خزیدن
یکی از موضوعات مورد بحث کیفیت یک وب سایت بود. بسیاری از افراد از مشکل کشف شده غیر ایندکس ، رنج می برند و گاهی اوقات این امر به دلیل برخی از روش های سئو ایجاد می شود که افراد یاد گرفته اند و آنها را اقدامات خوبی می دانند. من ۲۵ سال است که سئو کار میکنم و یک چیز همیشه ثابت مانده است: بهترین شیوههای تعریف شده توسط صنعت معمولاً سالها از کاری که گوگل انجام میدهد عقبتر هستند. با این حال، اگر فردی متقاعد شود که همه کارها را درست انجام می دهد، دشوار است ببینیم چه مشکلی دارد.
گری ایلیس دلیلی برای فرکانس بالای خزیدن در دقیقه ۴:۴۲ به اشتراک گذاشت و توضیح داد که یکی از محرکهای خزیدن بالا سیگنالهای باکیفیتی است که الگوریتمهای گوگل تشخیص میدهند.
گری در دقیقه 4:42 این را گفت:
«…به طور کلی، اگر محتوای یک سایت با کیفیت بالا، مفید و مورد پسند مردم باشد، Googlebot – خوب، گوگل – تمایل دارد محتوای بیشتری را از آن سایت بخزد…»
نکات ظریف زیادی در عبارت فوق وجود دارد که گم شده است، مانند نشانه های کیفیت و سودمندی بالا چیست آیا این باعث میشود Google تصمیم بگیرد که بیشتر خزیدن کند؟
گوگل هرگز این را نمی گوید. اما ما میتوانیم حدس بزنیم و در اینجا برخی از حدسهای آموزشی من آورده شده است.
می دانیم که پتنت های جستجوی برند وجود دارد که جستجوهای برند توسط کاربران را به عنوان پیوندهای ضمنی در نظر می گیرد. برخی از مردم فکر میکنند که «پیوندهای ضمنی» اعلامیههای علامت تجاری هستند، اما «اعلامیههای علامت تجاری» مطلقاً آن چیزی نیست که پتنت درباره آن صحبت میکند.
پس از آن پتنت Navboost وجود دارد که از سال 2004 وجود داشته است. برخی از افراد حق اختراع Navboost را با کلیک ها مرتبط می دانند، اما اگر پتنت 2004 را بخوانید خواهید دید که هرگز به نرخ کلیک (CTR) اشاره نمی کند. در مورد سیگنال های تعامل کاربر صحبت می کند. کلیکها موضوع تحقیقات شدید در اوایل دهه 2000 بود، اما اگر مقالات تحقیقاتی و پتنتها را بخوانید، به راحتی متوجه منظور من میشوید، وقتی که به سادگی «کلیکهای میمونها روی وبسایت در SERP» نیست، گوگل آن را بالاتر میبرد، میمون موز می گیرد.»
به طور کلی، من فکر می کنم سیگنال هایی که نشان می دهد مردم یک سایت را مفید می دانند می توانند به رتبه بهتر وب سایت کمک کنند. و گاهی اوقات این می تواند مربوط به دادن چیزی باشد که مردم انتظار دیدن آن را دارند و به مردم آنچه را که انتظار دارند ببینند.
صاحبان سایت به من می گویند که گوگل سایت ها را ضعیف رتبه بندی می کند و وقتی نگاه می کنم می توانم معنی آنها را ببینم، سایت ها بسیار ضعیف هستند. اما از سوی دیگر، محتوا به مردم آنچه را که میخواهند میدهد، زیرا آنها واقعاً تفاوت بین آنچه را که انتظار دارند ببینند و محتوای با کیفیت خوب را نمیدانند (من آن را الگوریتم l Froot Loops مینامم).
الگوریتم Froot Loops چیست؟ این اثر اتکای گوگل به سیگنال های رضایت کاربر برای قضاوت در مورد اینکه آیا نتایج جستجوی آنها باعث خوشحالی کاربران می شود یا خیر است. آنچه قبلاً در مورد الگوریتم Froot Loops گوگل منتشر کرده ام در اینجا آمده است:
آیا تا به حال از راهروی غلات در یک سوپرمارکت عبور کرده اید و متوجه شده اید که چه تعداد غلات با قند بالا در قفسه ها وجود دارد؟ این رضایت کاربر در عمل است. مردم انتظار دارند غلات شیرین را در راهروی غلات خود ببینند و سوپرمارکت ها به این قصد کاربر پاسخ می دهند.
من اغلب به Froot Loops در راهروی غلات نگاه می کنم و تعجب می کنم که “چه کسی این مواد را می خورد؟” » ظاهراً افراد زیادی این کار را می کنند، به همین دلیل است که جعبه در قفسه های سوپرمارکت ها قرار دارد – زیرا مردم انتظار دارند آن را در آنجا ببینند.
گوگل همان کاری را انجام می دهد که سوپرمارکت انجام می دهد. گوگل نتایجی را نشان می دهد که به احتمال زیاد کاربران را راضی می کند، مانند این راهروی غلات.
نمونهای از سایتهای آشغالی که کاربران را راضی نگه میدارد، یک سایت دستور پخت محبوب است (که نام آن را نمیآورم) که دستور پختهای آسان را منتشر میکند که معتبر نیستند و از میانبرهایی مانند سوپ سوپ قارچ کنسرو شده استفاده میکند. من تجربه آشپزی دارم و این دستور العمل ها مرا عصبانی می کند. اما افرادی که من می شناسم این سایت را دوست دارند زیرا چیزی بهتر از این نمی دانند، آنها فقط یک دستور پخت آسان می خواهند.
در واقع، سؤال سودمندی در مورد درک مخاطبان آنلاین و دادن آنچه می خواهند به آنها است، که با دادن آنچه باید به آنها بخواهند متفاوت است. به نظر من، درک آنچه مردم میخواهند و دادن آن به آنها برای کاربران اینترنت مفید است و سیگنال کمک گوگل را تحریک میکند.
2. افزایش فعالیت انتشاراتی
به گفته Illyes و Sassman، فرکانس ارسال بیشتر میتواند Googlebot را ترغیب کند تا سایت را بیشتر بخزد، برای مثال اگر سایتی ناگهان تعداد صفحاتی را که منتشر میکند افزایش دهد. اما ایلیز گفت که در مورد یک سایت هک شده که به طور ناگهانی شروع به انتشار صفحات وب بیشتری می کند، سایت هک شده که صفحات زیادی را منتشر می کند باعث می شود Googlebot بیشتر در سایت بخزد.
اگر از منظر جنگل به این بیانیه نگاه کنیم، کاملاً واضح است که او به این نکته اشاره می کند که افزایش فعالیت انتشارات می تواند باعث افزایش فعالیت اکتشافی شود. این واقعیت هک شدن سایت نیست که گوگل بات را وادار می کند تا بیشتر کاوش کند، بلکه افزایش پست است که باعث آن می شود.
اینجا جایی است که گری از انفجار فعالیت پست به عنوان محرک Googlebot یاد می کند:
… اما این می تواند به این معنی باشد که، نمی دانم، سایت هک شده است. و سپس یک دسته از URL های جدید وجود دارد که Googlebot در مورد آنها هیجان زده می شود، و سپس بیرون می آید و دیوانه وار شروع به خزیدن می کند. »
این واقعیت که بسیاری از صفحات جدید Googlebot را هیجان زده می کنند و آن را تشویق می کنند تا یک سایت را “دیوانه وار” کاوش کند. نیازی به گفتن بیشتر نیست، بیایید ادامه دهیم.
3. ثبات کیفیت محتوا
گری ایلیس در ادامه اشاره می کند که ممکن است گوگل در کیفیت کلی سایت تجدید نظر کند و این می تواند منجر به کاهش فرکانس خزیدن شود.
این چیزی است که گری گفت:
«…اگر زیاد خزیدن نکنیم یا به تدریج سرعت خزیدن را کاهش دهیم، ممکن است نشانه ای از محتوای بی کیفیت باشد یا اینکه کیفیت سایت را دوباره طراحی کرده ایم. »
وقتی گری می گوید که گوگل «کیفیت سایت را بازنگری کرده است»، منظورش چیست؟ من فکر می کنم گاهی اوقات کیفیت کلی یک سایت می تواند افت کند اگر قسمت های خاصی از سایت با کیفیت سایت اصلی همتراز نباشد. به نظر من، با توجه به آنچه در طول سال ها دیده ام، در برخی مواقع محتوای بی کیفیت می تواند از محتوای خوب پیشی بگیرد و بقیه سایت را با خود به پایین بکشاند.
وقتی مردم به من مراجعه میکنند و میگویند که مشکل «محتوا خواری» دارند، وقتی دقیقتر نگاه میکنم متوجه میشوم که در حقیقت آنها در قسمت دیگری از سایت مشکل کیفیت محتوایی دارند.
لیزی ساسمن همچنان از حدود 6 دقیقه می پرسد که آیا محتوای وب سایت ثابت است، بدون بهبود یا تخریب، اما به سادگی بدون تغییر تأثیری دارد. گری در برابر دادن پاسخ مقاومت کرد و فقط گفت که Googlebot برای بررسی سایت برای بررسی تغییر آن سایت برمی گردد و گفت که Googlebot می تواند “احتمالا” در صورت عدم تغییر، خزیدن را کاهش دهد، اما گفت که این بیانیه را با گفتن اینکه او انجام داده است. نمی دانم.
چیزی که ذکر نشده اما مربوط به ثبات در کیفیت محتوا است این است که گاهی اوقات موضوع تغییر می کند و اگر محتوا ثابت باشد به طور خودکار ارتباط خود را از دست می دهد و شروع به از دست دادن رتبه می کند. بنابراین ایده خوبی است که یک ممیزی محتوای منظم انجام دهید تا ببینید آیا موضوع تغییر کرده است یا خیر، و اگر چنین است، محتوا را بهروزرسانی کنید تا در هنگام گفتگو در مورد یک موضوع، همچنان برای کاربران، بینندگان خوانندگان و مصرفکنندگان مرتبط باشد.
سه راه برای بهبود روابط با Googlebot
همانطور که گری و لیزی تصریح کردهاند، این در واقع به این نیست که گوگل بات را اذیت کند تا آن را فقط برای خزیدن آن وارد کند. نکته اصلی این است که به محتوای خود و ارتباط آن با کاربران فکر کنید.
1. آیا محتوا با کیفیت است؟
آیا محتوا به موضوع یا کلمه کلیدی می پردازد؟ سایتهایی که از استراتژی محتوای مبتنی بر کلمه کلیدی استفاده میکنند، آنهایی هستند که به اعتقاد من از بهروزرسانیهای الگوریتم اصلی در سال 2024 آسیب خواهند دید. استراتژیهای مبتنی بر موضوع تمایل به تولید محتوای بهتر دارند و بهروزرسانیهای الگوریتم را بدون مشکل پشت سر گذاشتهاند.
2. افزایش فعالیت انتشاراتی
افزایش فعالیت پست ، می تواند باعث شود Googlebot بیشتر مداخله کند. چه به این دلیل که یک سایت هک شده است و چه به این دلیل که یک سایت انرژی بیشتری برای استراتژی انتشار محتوای خود می گذارد، یک برنامه منظم برای انتشار محتوا چیز خوبی است و همیشه چیز خوبی بوده است. وقتی صحبت از انتشار محتوا می شود، «تنظیم کنید و آن را فراموش کنید» وجود ندارد.
3. ثبات کیفیت محتوا
کیفیت محتوا، ارز آن و ارتباط آن با کاربران در طول زمان موارد مهمی هستند که باید در نظر بگیرید و اطمینان حاصل کنید که Googlebot همچنان به شما خوش آمد می گوید. کاهش در هر یک از این عوامل (کیفیت، به موقع بودن و مرتبط بودن) میتواند بر خزیدن Googlebot تأثیر بگذارد، که خود نشانهای از یک عامل بزرگتر است، یعنی اینکه چگونه الگوریتم Google حتی محتوا را در نظر میگیرد.
به پادکست Google Search Off The Record که از دقیقه 4 شروع می شود گوش دهید:
تصویر برجسته توسط Shutterstock/Cast Of Thousands
منبع: https://www.searchenginejournal.com/3-ways-to-make-googlebot-crawl-more/524049/