تجزیه و تحلیل شکاف محتوا فرآیند یافتن موضوعاتی است که رقبای شما پوشش می دهند اما شما نه.
این به شما کمک می کند:
- ترافیک بیشتری به محتوای موجود دریافت کنید
- بهترین موضوعات جدید را برای گفتگو پیدا کنید
- سرقت ترافیک از رقبا
در این راهنما نحوه استفاده را خواهید آموخت مدل تحلیل شکاف محتوایی ما برای پیدا ، و پر ، شکاف های گمشده در استراتژی محتوای خود.
یک کپی از مدل تحلیل شکاف محتوایی ماسپس به ابزار تجزیه و تحلیل رقابتی در Ahrefs بروید و بررسی کنید که روی “کلمات کلیدی” تنظیم شده است.
سپس دامنه خود را در فیلد اول و 1-3 دامنه رقیب را در زیر وارد کنید. اگر رقبای اصلی خود را نمی شناسید، این ابزار به طور خودکار پیشنهاداتی را به شما ارائه می دهد.
وقتی همه رقبای خود را اضافه کردید، روی دکمه “نمایش فرصت های کلمه کلیدی” کلیک کنید تا همه کلمات کلیدی را که رقبای شما برای آنها رتبه بندی می کنند، اما شما این کار را نمی کنید، مشاهده کنید.
در نهایت، دکمه «فقط موقعیتهای برتر» را فعال کنید تا رتبهبندیها را در ویژگیهای جایگزین SERP (مانند بستههای تصویر، لینکهای سایت، چرخ فلکها و غیره) فیلتر کنید.
نگاهی به تعداد کلمات کلیدی در گزارش شکاف محتوا بیندازید.
اگر بیش از 100000 وجود دارد، باید فهرست را اصلاح کنید. وگرنه احتمالا خراب میشه قالب Google Sheets.
برای انجام این کار، با حذف نام تجاری (های) رقیب خود در فیلتر کلمات کلیدی شروع کنید. اشتباهات املایی یا فاصله های اضافه شده را در نظر بگیرید و فیلتر را برای انتخاب “تطابق جزئی” تنظیم کنید تا اطمینان حاصل کنید که تا آنجایی که ممکن است موارد ذکر شده را حذف می کند.
در همین فیلتر می توانید عبارات مربوط به موضوعاتی را که به وب سایت شما مرتبط نیستند نیز حذف کنید.
اگر چندین رقیب را بررسی میکنید، تنظیم موقعیت رقبا برای نشان دادن حداقل دو سایت در 10 سایت برتر نیز ممکن است مفید باشد.
همچنین می توانید با فیلتر ، کلمات کلیدی با حجم جستجوی ماهانه حداقل 20، کلمات کلیدی با حجم بسیار پایین را حذف کنید.
همچنین میتوانید از فیلتر دشواری کلمه کلیدی (KD) استفاده کنید تا با تنظیم حداکثر KD 30، سادهترین میوهها را پیدا کنید.
پس از اعمال تمام فیلترها، داده ها را به فرمت CSV صادر کنید.
اگر قبلاً این کار را نکرده اید، از ما یک کپی تهیه کنید الگوی تحلیل شکاف محتوا. سپس دادههایی را که از Ahrefs دانلود کردهاید وارد کنید. برای انجام این کار، به برگه “داده” بروید و روی سلول A1 کلیک کنید. سپس، به File > Import > Upload > Choose your Ahrefs data > «Add to Current Sheet» را انتخاب کنید.
می توانید همه گزینه های دیگر را دست نخورده رها کنید و وارد ، داده ها را ادامه دهید. بسته به اندازه فهرست کلمات کلیدی شما ممکن است چند لحظه طول بکشد.
پس از وارد ، دادههای شما، به برگه «نتایج» بروید. باید چیزی شبیه این باشد:
به طور کلی، دو نوع رایج شکاف محتوا وجود دارد که باید پر کنید: سطح دامنه و سطح صفحه.
- شکاف در سطح دامنه زمانی اتفاق میافتد که رقبا در مورد موضوعاتی که شما ندارید محتوا دارند.
- شکاف های سطح صفحه این زمانی اتفاق می افتد که شما و یک رقیب هر دو صفحه ای در یک موضوع داشته باشید، اما آنها برای کلمات کلیدی بیشتر از شما رتبه بندی می کنند. در بیشتر موارد، این اتفاق می افتد زیرا آنها محتوای عمیق تری نسبت به شما دارند.
در اینجا روند ما برای کمک به شناسایی هر دو نوع شکاف وجود دارد، از شکافهای سطح دامنه شروع میشود و تا شکافهای سطح صفحه خاص کاهش مییابد.
به عنوان مثال، گزارش تجزیه و تحلیل شکاف ما نشان می دهد که Moz صفحه ای دارد که 500 وب سایت محبوب را فهرست می کند.
این 120 کلمه کلیدی را رتبه بندی می کند که سایت ما حاوی آنها نیست و تخمین زده می شود که 2187 بازدید ماهانه از جستجو دریافت کند. به نظر می رسد یک فرصت عالی تا اینجا!
با این حال، اگر آیکون + را در سمت چپ این ردیف فشار دهیم، می توانیم این 120 کلمه کلیدی را در لیست مشاهده کنیم. در نگاه اول به نظر می رسد که آنها چندان مرتبط با تجارت ما نیستند.
در این صورت به صفحه بعدی جدول محوری می رویم و روند را تکرار می کنیم.
فرض کنید کلمات کلیدی مرتبط با کسب و کار خود را برای این مورد می بینید. گام بعدی این است که بررسی کنید آیا قبلاً یک صفحه موجود در مورد موضوع با استفاده از عملگر “site:” در گوگل دارید یا خیر.
- اگر بله ← باید اضافه ، بخش های جدید را برای هدف قرار دادن مضامین رایج از کلیدواژه های گمشده در نظر بگیرید.
- در غیر این صورت → باید یک صفحه جدید ایجاد کنید.
به عنوان مثال، ما در حال حاضر صفحه ای با موضوع صفحات فرود اما چند کلمه کلیدی را از دست داده است.
اگر کمی عمیقتر شویم، میبینیم که بسیاری از آنها به تعریف صفحه فرود مربوط میشوند.
این به ما می گوید که ما احتمالاً این اصطلاح را در صفحه خود تعریف نمی کنیم، بنابراین احتمالاً می توانیم این شکاف را فقط با اضافه ، آن پر کنیم. این می تواند به ما کمک کند تا برای این شرایط رتبه بندی کنیم و ترافیک بیشتری را افزایش دهیم.
همانطور که تجزیه و تحلیل شکاف محتوا را انجام می دهید، احتمالاً باید فهرستی از موارد اقدام برای ایجاد صفحات جدید یا صفحات موجود برای بهینه سازی ایجاد کنید.
برای استفاده حداکثری از این فرآیند، ایجاد وظایف خاص در ابزار مدیریت پروژه (مانند کلیک یا آسانا) همراه با خلاصه محتوایی که شامل اطلاعاتی است که در طول فرآیند جمع آوری کرده اید، مفید است. تجزیه و تحلیل صفحه به صفحه.
خلاصه می تواند ساده باشد و به شکل زیر باشد:
توصیه میکنم فهرستی از بخشها و کلمات کلیدی پیشنهادی را اضافه کنید که فکر میکنید ارزش گنجاندن آنها را در صفحات جدید یا موجود دارند تا هر کسی که محتوا را ایجاد میکند بتواند به طور موثر شکاف محتوایی را که شما شناسایی کردهاید پر کند.
افکار نهایی
انجام تجزیه و تحلیل شکاف محتوا یک کار استراتژیک سئو ضروری است که به شما یا مشتریانتان کمک می کند تا به رقبای خود نزدیک شوید. این فرآیند کاملاً روشمند و آسان برای پیاده سازی است، حتی اگر مبتدی باشید.
مهم است که فراتر از صادرات فهرستی از کلمات کلیدی گمشده بروید. با استفاده از مدل تجزیه و تحلیل شکاف ما، میتوانید فرصتها را بهتر ارزیابی کنید و اقدام مناسب را برای رفع شکاف تعیین کنید.
سوالی دارید؟ به من پینگ کن در لینکدین.
منبع: https://ahrefs.com/blog/content-gap-analysis/