متا تگ ها تگ های HTML هستند که اطلاعاتی در مورد محتوای یک صفحه وب در اختیار موتورهای جستجو و کاربران قرار می دهند.
آنها نقش مهمی در تأثیرگذاری بر نحوه نمایش یک وب سایت در نتایج جستجو دارند و می توانند بر نرخ کلیک (CTR) تأثیر بگذارند.
معمولاً متا تگ ها در قسمت اضافه می شوند
کد HTML شما به عنوان مثال :<!DOCTYPE html>
<html>
<head>
<meta name="description" content="Turn the algorithm into a friend. Make your business visible online with 55+ tools for SEO, PPC, content, social media, competitive research, and more.">
</html>
</head>
در مثال بالا، از یک متا تگ به نام “متا توضیحات” استفاده شده است. در نتایج جستجو به این صورت خواهد بود:
گوگل و سایر موتورهای جستجو اغلب توضیحات متا را در نتایج جستجو نمایش می دهند.
گوگل از چندین متا تگ پشتیبانی می کند:
نام متا تگ |
شرح |
مثال |
شرح |
توضیح مختصری از صفحه ارائه می دهد. این توضیحات اغلب در قطعه نمایش داده شده در نتایج جستجو استفاده می شود. |
|
روبات ها |
نحوه خزیدن و فهرست بندی صفحات شما توسط موتورهای جستجو را کنترل می کند. برای اجازه دادن به هر دو عمل می توانید از “index” و “follow” استفاده کنید. یا “noindex” و “nofollow” برای جلوگیری از آنها. اگر چیزی را مشخص نکردهاید، «index» و «follow» مقادیر پیشفرض هستند. |
|
Googlebot |
شبیه ربات ها، اما مخصوص گوگل. |
|
گوگل |
برخی از ویژگی های اختیاری Google را برای سایت شما غیرفعال می کند، مانند کادر جستجوی لینک سایت که به کاربران اجازه می دهد تا سایت شما را از گوگل جستجو کنند و خدمات تبدیل متن به گفتار گوگل که به کاربران اجازه می دهد صفحات وب شما را بشنوند. مقادیر پشتیبانی شده عبارتند از “nositelinkssearchbox” و “nopagereadaloud”. |
|
بررسی سایت گوگل |
مالکیت وب سایت را برای کنسول جستجوی Google بررسی می کند. |
|
نوع محتوا و مجموعه کاراکترها |
نوع محتوا و مجموعه کاراکترهای صفحه وب را مشخص می کند. این برای ارائه صحیح کاراکترهای غیر ASCII مهم است. |
|
تازه ، |
به مرورگر میگوید که صفحه را پس از چند ثانیه بهطور خودکار بارگیری مجدد کند. همچنین می توان از آن برای هدایت کاربر به URL دیگر پس از مدتی استفاده کرد. |
|
پنجره |
نحوه نمایش صفحه وب در دستگاه های تلفن همراه را کنترل می کند |
همانطور که می بینید، متا تگ ها انواع مختلفی دارند، اما مرتبط ترین آنها برای سئو عبارتند از:
- توضیحات متا
- متاروبات ها
- پنجره متا
بیایید این برچسب ها را با جزئیات بیشتری بررسی کنیم و نحوه بهینه سازی آنها را ببینیم.
توجه داشته باشید: تگ عنوان (که اغلب “عنوان متا” نامیده می شود) از نظر فنی یک متا تگ نیست، از منظر HTML. اگرچه این برای SEO مهم است و معمولاً با سایر متا تگ ها مانند توضیحات متا بحث می شود. در راهنمای تگ عنوان ما یا در بخش مختصری که «عناوین متا» را در زیر پوشش میدهد، درباره این برچسب بیشتر بیاموزید.
توضیحات متا
توضیحات متا محتوای صفحه وب را برای موتورهای جستجو و کاربران خلاصه می کند.
زیر عنوان در صفحه نتایج موتور جستجو ظاهر می شود.
مانند آن:
کد تگ توضیحات متا به شکل زیر است:
<meta name="description" content="This is your meta description"/>
توضیحات متا به طور مستقیم بر رتبه شما در گوگل تاثیر نمی گذارد. اما یک توضیحات متا به خوبی نوشته شده می تواند کاربران را تشویق کند تا به جای پیمایش در لینک شما، روی آن کلیک کنند.
در اینجا چند نکته برای کمک به ایجاد توضیحات متا موثر وجود دارد:
- آنها را زیر 120 کاراکتر نگه دارید
- از حالت جمله استفاده کنید
- فقط در جایی که منطقی است کلمه کلیدی مورد نظر خود را وارد کنید. اجتناب از پر ، کلمات کلیدی
- مشخص، توصیفی و مختصر باشد
- هدف جستجو را مطابقت دهید
- از توضیحات متا تکراری در وب سایت خود اجتناب کنید
جستجوگر سئوی روی صفحه Semrush می تواند بررسی کند که آیا توضیحات متا شما برای کلمات کلیدی بهینه شده است یا خیر.
ابزار را باز کنید و یک پروژه برای وب سایت خود راه اندازی کنید.
پس از اتمام، به «ایده های بهینه سازیتب “. تمام صفحات وب سایت خود را خواهید دید. روی ” کلیک کنید# ایده ها” دکمه.
بخش محتوای گزارش به شما می گوید که آیا توضیحات متا شما شامل کلمه کلیدی هدف شما بدون پر ، کلمه کلیدی است یا خیر.