Pagination SEO: Optimize Your Site for Better Search Rankings
وبلاگ

سایت خود را برای رتبه بندی جستجوی بهتر بهینه کنید » رتبه ریاضی

آیا تا به حال در پیمایش بی‌پایان نتایج جستجو گم شده‌اید، یا آرزوی یک میانبر جادویی برای یافتن آنچه در وب‌سایتی با تعداد زیادی صفحه دارید را داشته‌اید؟

خب شما تنها نیستی! اینجاست که صفحه بندی وارد عمل می شود.

صفحه بندی یک تکنیک ناوبری رایج است که در طراحی وب برای تقسیم و ارائه مجموعه های بزرگی از محتوا در چندین صفحه استفاده می شود.

اما صبر کنید، این صفحه بندی فقط برای آسان ، صفحات برای ورق زدن نیست.

صفحه بندی بهینه شده برای سئو برای اطمینان از اینکه موتورهای جستجو به طور موثر محتوای صفحه بندی شده را در وب سایت شما خزیده، فهرست بندی و رتبه بندی می کنند ضروری است.

در این مقاله، شما به وضوح خواهید فهمید که چگونه صفحه بندی موثر و بهینه شده برای سئو را پیاده سازی کنید، که منجر به بهبود دید و عملکرد در صفحات نتایج موتورهای جستجو (SERPs) می شود.

بنابراین، بدون بحث بیشتر، بیایید شروع کنیم.

صفحه بندی به تقسیم محتوا به صفحات جداگانه برای بهبود ناوبری و خوانایی کاربر اشاره دارد.

این تکنیک معمولاً هنگام ارائه مقادیر زیادی از اطلاعات استفاده می شود که اگر در یک صفحه نمایش داده شوند می توانند بسیار زیاد باشند.

هر صفحه معمولاً حاوی بخشی از محتوا است و مخاطب می‌تواند با استفاده از شماره صفحه، دکمه‌های بعدی/قبلی یا سایر عناصر ناوبری محتوا را هدایت کند.

نمونه ای از صفحه بندی

ساختارهای صفحه بندی متنوع هستند و به تجربیات مختلف مخاطبان پاسخ می دهند. انتخاب بستگی به نیازهای خاص وب سایت و کاربران آن دارد.

سه نوع متداول عبارتند از صفحه‌بندی شماره‌دار، پیمایش بی‌نهایت، و بارگذاری دکمه‌های بیشتر.

صفحه بندی شماره دار

صفحه‌بندی شماره‌دار محتوا را به صفحات جداگانه تقسیم می‌کند و به مخاطب این امکان را می‌دهد تا با استفاده از شاخص‌های عددی در میان یک سری صفحات حرکت کند.

مثلا:
1 | 2 | 3 | 4 | 5 ...

نمونه ای از صفحه بندی

می توانید روی شماره صفحه کلیک کنید تا به بخش های مختلف محتوا بروید.

اسکرول بی نهایت

پیمایش بی‌نهایت صفحه‌بندی سنتی را با بارگذاری مداوم محتوا در زمانی که مخاطبان شما صفحه را پایین می‌کشند حذف می‌کند. این یک تجربه مرور بدون وقفه را فراهم می کند.

به عنوان مثال، فیدهای رسانه های اجتماعی مانند فیس بوک یا توییتر اغلب از اسکرول بی نهایت استفاده می کنند و به طور خودکار پست های جدید را در حین پیمایش مخاطب بارگذاری می کنند.

دکمه های بیشتر را بارگیری کنید

دکمه‌های بارگذاری بیشتر دکمه‌ای را به مخاطبان ارائه می‌دهد تا به صورت دستی محتوای اضافی را دریافت کنند و تعادلی بین صفحه‌بندی سنتی و پیمایش بی‌نهایت ایجاد کند.

  گوگل در ساعات اخیر در فهرست بندی محتوای جدید با مشکلاتی روبرو بوده است

به عنوان مثال، در بسیاری از وب‌سایت‌های تجارت الکترونیک، فهرست‌های محصولات ممکن است دکمه «بارگذاری بیشتر» را در پایان نمایش دهند، که به مخاطب اجازه می‌دهد تا کاتالوگ محصول را بدون پیمایش به صفحه جدید گسترش دهد.

دکمه های بیشتر را بارگیری کنید

می توانید به مستندات گوگل در زیر مراجعه کنید و ساختار صفحه بندی را انتخاب کنید که نیازهای شما را برآورده می کند.

دستورالعمل های گوگل در مورد ساختارهای صفحه بندی

موتورهای جستجو هنگام برخورد با محتوای صفحه‌بندی شده با چالش‌های خاصی مواجه می‌شوند که به محتوای وب سازمان‌دهی شده در چندین صفحه اشاره دارد.

این چالش‌ها می‌توانند بر نحوه خزیدن، فهرست‌بندی و رتبه‌بندی صفحات توسط موتورهای جستجو تأثیر بگذارند، که می‌تواند بر دید کلی و رتبه‌بندی محتوا تأثیر بگذارد.

صفحه بندی در صورت عدم مدیریت صحیح می تواند اثرات مضری بر سئو داشته باشد. ما در مورد روش هایی بحث خواهیم کرد که صفحه بندی می تواند به سئو آسیب برساند.

3.1 با استفاده از بودجه خزیدن

موتورهای جستجو بودجه خزیدن محدودی را به هر وب سایت اختصاص می دهند و تعیین می کنند که آنها چند بار و چند صفحه را خزنده کنند. مشکل بودجه خزیدن این است که Googlebot گاهی اوقات مجبور است چندین URL صفحه بندی شده را بخزد تا به صفحات محتوای عمیق تر برسد.

3.2 مشکلات محتوای تکراری

محتوای صفحه‌بندی شده اغلب شامل نمایش محتوای مشابه یا یکسان در چندین صفحه است.

موتورهای جستجو در تلاش هستند تا نتایج متنوع و مرتبط را به عموم ارائه دهند. مواجهه با محتوای یکسان یا تقریباً یکسان در چندین صفحه می تواند منجر به سردرگمی در تعیین اینکه کدام صفحه برای نمایه سازی و رتبه بندی مناسب تر است، شود.

به عنوان مثال، یک سایت تجارت الکترونیکی که فهرست های محصولات صفحه بندی شده را ارائه می دهد ممکن است به طور ناخواسته صفحاتی با توضیحات محصول یکسان ایجاد کند که به طور بالقوه باعث سردرگمی موتورهای جستجو می شود که کدام صفحه اطلاعات ارزشمندی را ارائه می دهد.

3.3 ملاحظات تجربه کاربر

موتورهای جستجو ارائه یک تجربه کاربری مثبت را در اولویت قرار می دهند.

تجربه ی کاربر

اگر محتوای صفحه‌بندی شده منجر به تجربه کاربر ناامیدکننده شود، با مسائلی مانند زمان بارگذاری کند یا ناوبری نامشخص، موتورهای جستجو ممکن است این ملاحظات را در الگوریتم‌های رتبه‌بندی خود لحاظ کنند.

به عنوان مثال، اگر محتوای صفحه‌بندی‌شده یک وب‌سایت، ناوبری مناسبی را ارائه ندهد، مخاطبان ممکن است به سرعت به نتایج جستجو برگردند، و به موتورهای جستجو نشان دهند که محتوا ممکن است تجربه رضایت‌بخشی را ارائه نکند.

  روند سئو و محتوا 2024: پیش بینی های برتر از 27 متخصص صنعت

اکنون که ایده ای از صفحه بندی و اینکه چگونه به سئو آسیب می زند دارید، بهترین روش هایی را که می توانید دنبال کنید را مورد بحث قرار خواهیم داد.

4.1 از لنگرهای قابل خزیدن استفاده کنید

استفاده از لنگرهای قابل خزیدن برای صفحه بندی بهترین روش برای بهبود قابلیت کشف و رتبه بندی محتوای صفحه بندی شده است.

لنگرهای قابل خزیدن شامل استفاده استراتژیک از تگ های HTML برای هدایت خزنده های موتورهای جستجو از طریق یک سری صفحات است.

راهنمای لینک گوگل

با استفاده از تگ های لنگر شروع کنید: <a></a>، برای گنجاندن محتوایی که می خواهید به پیوند قابل کلیک تبدیل شود. داخل تگ های لنگر، شامل href ویژگی، مشخص ، مقصد URL پیوند. این ویژگی به عنوان آدرسی عمل می کند که پیوند به آن اشاره می کند.

برای محتوای صفحه بندی شده، از rel="next" و rel="prev" ویژگی هایی در تگ های لنگر برای نشان دادن رابطه بین صفحات.

مثلا در صفحه اول یک سری استفاده کنید <a href="https://rankmath.com/blog/pagination-seo/page1.html" rel="next">Next Page</a>و در صفحه دوم <a href="https://rankmath.com/blog/pagination-seo/page2.html" rel="prev">Previous Page</a>.

توجه به این نکته ضروری است rel next و prev دیگر توسط گوگل استفاده نمی شود، زیرا ربات های آنها می توانند این صفحات صفحه بندی شده را شناسایی کنند.

با این حال، سایر موتورهای جستجو ممکن است آن را مفید بدانند، و همچنان به دلایل دسترسی توصیه می شود.

4.2 ساختار URL را بهینه کنید

هنگام طراحی URL برای محتوای صفحه بندی شده، لازم است بهترین شیوه ها را برای ساختاری واضح و کاربرپسند دنبال کنید.

ترکیب کلمات کلیدی مرتبط و حفظ یک سلسله مراتب منطقی که سازماندهی محتوا را منعکس می کند را در نظر بگیرید.

به عنوان مثال، URL زیر به وضوح نشان می دهد که به بخش “مقالات” تعلق دارد و دومین صفحه از سری صفحه بندی شده است.

   www.example.com/articles/page/2/

Rank Math تغییر ساختار URL خود را با استفاده از ویرایشگر اسنیپت بسیار آسان می کند.

ویرایش قطعه

اگرچه تنظیمات اغلب برای محتوای پویا ضروری هستند، اما مدیریت موثر آنها برای جلوگیری از مشکلاتی مانند محتوای تکراری و ناکارآمدی خزیدن بسیار مهم است.

از پارامترهای بیش از حد یا غیر ضروری خودداری کنید و از ثبات در URL های صفحه بندی شده اطمینان حاصل کنید. به عنوان مثال، پارامترهایی مانند «دسته=کفش» و «صفحه=2» اطلاعات ارزشمندی را ارائه می دهند، اما باید با احتیاط رفتار شود.

   www.example.com/products/?category=shoes&page=2

پیاده‌سازی یک تگ متعارف در صفحات صفحه‌بندی شده به جلوگیری از مشکلات محتوای تکراری کمک می‌کند و اطمینان می‌دهد که موتورهای جستجو نسخه اولیه را تشخیص می‌دهند.

  GPT برای داده های ساختاریافته به چه معناست - جمعه تخته سفید

4.3 برای محتوای صفحه بندی شده از URL های متعارف خود ارجاع شده استفاده کنید

وقتی صحبت از محتوای صفحه‌بندی‌شده به میان می‌آید، جایی که چندین صفحه ممکن است محتوای مشابه یا یکسانی را به اشتراک بگذارند، راهنمایی موتورهای جستجو در شناسایی نسخه اصلی ضروری است.

تگ canonical این هدف را با اشاره به نسخه متعارف یا اصلی محتوا انجام می دهد.

فرض کنید شما یک سری مقالات صفحه بندی شده دارید و هر صفحه دارای ساختار محتوای یکسان است اما با شماره صفحات متفاوت. به عنوان مثال، همانطور که در زیر نشان داده شده است، یک URL متعارف خود ارجاع شده در صفحه 2 صفحه وبلاگ خود قرار می دهیم.

مثال URL متعارف خود مرجع

با پیاده سازی URL های متعارف خود ارجاع شده به طور مداوم در تمام صفحات صفحه بندی شده، موتورهای جستجو را در درک ساختار و سلسله مراتب محتوای خود راهنمایی می کنید.

4.4 مدیریت ابرداده و سئوی درون صفحه

جان مولر گفت: ما با صفحه‌بندی مانند صفحات عادی رفتار می‌کنیم. هیچ تفاوتی در رویکرد ما وجود ندارد.

Google Webmaster Central Hangout در ساعات اداری

عناوین قانع کننده ای ایجاد کنید که به طور دقیق محتوا را نشان می دهد و کلیک ها را تشویق می کند. به همین ترتیب، توضیحات متا مختصری بنویسید که خلاصه ای را ارائه می دهد و مخاطبان خود را برای کاوش بیشتر ترغیب می کند.

برای جلوگیری از مشکلات محتوای تکراری و کمک به موتورهای جستجو برای درک منحصر به فرد بودن هر صفحه، مطمئن شوید که برچسب‌های عنوان و توضیحات متا در محتوای صفحه‌بندی شده منحصر به فرد هستند. جزئیات خاص مربوط به هر صفحه را با حفظ یکپارچگی درج کنید.

در مثال زیر، عنوان و توضیحات متا صفحه 2 یک سایت اکتشاف طبیعت برای جلب توجه و ارائه یک ایده مختصر از محتوای منحصر به فرد ایجاد شده است.

<title>Adventure Unleashed: Explore the Wild - Page 2</title> 
<meta name="description" content="Embark on a thrilling journey through untouched landscapes. Page 2 offers insights into rare wildlife encounters.">

4.5 صفحات صفحه بندی شده را در نقشه سایت قرار ندهید

حذف صفحات صفحه‌بندی شده از نقشه‌های سایت XML بهترین روش سئو برای بهبود کارایی خزیدن است.

با حذف URL های صفحه بندی شده منفرد، می توانید از تفسیر هر صفحه به عنوان یک موجودیت مجزا توسط موتورهای جستجو جلوگیری کنید و در نتیجه از مشکلات احتمالی با خزیدن و نمایه سازی ناکارآمد جلوگیری کنید. این رویکرد تضمین می کند که موتورهای جستجو فهرست بندی صفحات مهم با محتوای منحصر به فرد و ارزشمند را در اولویت قرار می دهند و در نتیجه استفاده از بودجه خزنده را بهینه می کنند.

اگرچه محتوای صفحه‌بندی شده همچنان می‌تواند به روش‌های دیگری خزیده شود، حذف آن از نقشه‌های سایت XML، دید استراتژیک‌تری و متمرکزتری از ساختار وب‌سایت ارائه می‌دهد.

5 نتیجه

بهینه سازی نحوه مدیریت وب سایت شما با محتوای صفحه بندی شده برای بهبود رتبه بندی موتورهای جستجو مهم است.

انتخاب ساختار صفحه‌بندی مناسب، استفاده از لینک‌های قابل خزیدن، و افزودن عناوین و توضیحات جذاب، پیمایش صفحات شما را برای کاربران و موتورهای جستجو آسان‌تر می‌کند.

سئوی صفحه بندی یک فرآیند مداوم است که اگر به درستی انجام شود، تفاوت زیادی در عملکرد وب سایت شما ایجاد می کند.

اگر این مقاله را دوست دارید، به ما اطلاع دهید با ارسال توییت @rankmathseo.

منبع: https://rankmath.com/blog/pagination-seo/