خوشه بندی کلمات کلیدی فرآیند گروه بندی کلمات کلیدی با هدف یکسان یا مشابه است. سپس می توانید آنها را با یک صفحه به جای چندین صفحه هدف قرار دهید.
در اینجا مثالی از اینکه یک خوشه ممکن است شبیه باشد آورده شده است:
این کلمات کلیدی همگی معنی یکسان یا مشابه دارند. بنابراین آنها یک خوشه را تشکیل می دهند.
بیایید ببینیم چگونه این کار را انجام دهیم.
خوشه بندی کلمات کلیدی معمولاً با گروه بندی کلمات کلیدی با نتایج جستجوی یکسان یا مشابه انجام می شود. ایده اینجا این است که اگر گوگل صفحات یکسانی را برای بسیاری از کلمات کلیدی رتبه بندی می کند، هدف آنها یکسان یا مشابه است و به طور کلی باید همان صفحه را هدف قرار دهند.
این کاری است که انجام آن به صورت دستی همیشه طول می کشد، اما می توان آن را در دو مرحله سریع با استفاده از ابزار مناسب انجام داد.
1. فهرستی از ایده های کلمه کلیدی ایجاد کنید
اگر قبلاً آن را دارید، به ادامه مطلب بروید گام بعدی. در غیر این صورت، چند عبارت «شروع» کلی که صنعت شما را تعریف میکند را در یک ابزار تحقیق کلمات کلیدی مانند Ahrefs Keyword Explorer وارد کنید.
به عنوان مثال، اگر تجهیزات قهوه را به صورت آنلاین می فروشید، می توانید وارد کنید:
- قهوه
- اسپرسو
- کاپوچینو
- مطبوعات فرانسه
- نفوذگر
در مرحله بعد، به گزارش ایده های کلمه کلیدی بروید. در Ahrefs، تطبیق شرایط گزارش بهترین مکان برای شروع است. تمام کلمات کلیدی موجود در پایگاه داده ما را نشان می دهد که حاوی یک یا چند “seeds” است که شما وارد کرده اید. در این مورد، بیش از چهار میلیون کلمه کلیدی.
میتوانید با این فهرست کلمات کلیدی همانطور که هست کار کنید یا آن را اصلاح کنید تا روی کلمات کلیدی خاصتری برای گروهبندی تمرکز کنید.
به عنوان مثال، اگر به دنبال کلمات کلیدی کم رقابت هستید، سعی کنید کلمات کلیدی را با این موارد فیلتر کنید:
- نمرات کم دشواری کلمه کلیدی (KD). این صفحات دارای رتبه های برتر با تعداد کم یا بدون بک لینک هستند، بنابراین برای رتبه بندی نیازی به ساخت لینک های زیادی ندارید.
- سایت های دارای رتبه پایین دامنه (DR) در 5 سایت برتر. اگر سایتهایی با «اقتدار» مشابه شما رتبهبندی میکنند، واضح است که برای رتبهبندی نیازی به اعتبار زیادی ندارید.
یا اگر در حال تحقیق در مورد کلمات کلیدی برای یک سایت وابسته هستید، کلماتی مانند “بهترین” و “بررسی” را به این زمینه اضافه کنید. عبارتند از فیلتر شده.
2. آنها را با یک ابزار در کنار هم قرار دهید
در Ahrefs، در حالی که لیست کلمات کلیدی خود را مشاهده می کنید، روی تب “Clusters by Parent Topic” کلیک کنید. بلافاصله. مستقیما آنها را با هم گروه کنید
میتوانید کل حجم جستجو برای همه کلمات کلیدی در هر خوشه، و همچنین معیارهای موضوع اصلی مانند امتیاز KD، حجم جستجو و پتانسیل ترافیک (TP) را مشاهده کنید.
برای دیدن کلمات کلیدی در یک خوشه، به سادگی روی نوار لغزنده ضربه بزنید.
اگر تعجب می کنید که چگونه می توانیم کلمات کلیدی را فوراً گروه بندی کنیم (برخلاف سایر ابزارها)، از طریق روش گروه بندی ما استفاده می کنیم:بر اساس موضوع والدین.
موضوع والد کلمه کلیدی است که بیشترین ترافیک را به صفحه با رتبه برتر ارسال می کند.
به عنوان مثال، موضوع اصلی برای “بهترین قهوه موکا” “بهترین قهوه برای موکا پات” است:
در واقع، بالاترین رتبه برای “بهترین قهوه موکا” بیشترین ترافیک را از کلمه کلیدی “بهترین قهوه برای قهوه ساز موکا” ایجاد می کند.
اگر میخواهید این موضوع را تأیید کنید، صفحه با رتبه برتر “بهترین قهوه موکا” را به Site Explorer وصل کنید و به کلمات کلیدی ارگانیک گزارش. خواهید دید که “بهترین قهوه برای یک موکا پات” بیشترین ترافیک را به صفحه ارسال می کند.
همچنین می توانید ابزارهای اختصاص داده شده به خوشه بندی کلمات کلیدی مانند اطلاعات کلمه کلیدی. این کلمات کلیدی با مقایسه 10 یا 100 نتیجه جستجوی برتر برای کلمات کلیدی شما گروه بندی می شوند.
من این کار را برای 4703 کلمه کلیدی انجام دادم و در نهایت به جدول محوری در Google Sheets رسیدم:
51 دقیقه طول کشید و یک دلار برای آزمایش هزینه داشت. (با یک طرح پولی ممکن است بین 24.98 تا 45.46 دلار هزینه داشته باشد.)
پس از بررسی 25 خوشه برتر، بیش از نیمی از آنها با Keywords Explorer یکسان بودند.
همچنین همپوشانی زیادی بین کلمات کلیدی خوشه ای وجود داشت.
به عنوان مثال، گروه اصلی هر دو ابزار “بهترین دانه های اسپرسو” بود. Keyword Insights 50 کلمه کلیدی را در این خوشه در مقایسه با 40 در Keywords Explorer قرار داد. 38 مورد از این کلمات کلیدی در هر دو ابزار یکسان بودند.
آیا فقط می خواهید چند کلمه کلیدی را با هم گروه بندی کنید؟
اگر فقط می خواهید بدانید که آیا باید دو کلمه کلیدی را در یک صفحه هدف قرار دهید، به نتایج جستجو برای هر دو کلمه کلیدی در گوگل نگاه کنید. اگر شبیه هم هستند، احتمالاً منطقی است که آنها را با هم گروه کنیم.
اگر می خواهید همین کار را سریعتر انجام دهید، از اکسپلورر کلمات کلیدی Ahrefs استفاده کنید.
- یکی از کلمات کلیدی را وارد کنید
- برای پیشنمایش SERP به پایین بروید
- روی “مقایسه با” کلیک کنید
- کلمه کلیدی دوم را وارد کنید
- روی “اعمال” کلیک کنید
امتیاز شباهت SERP از 100 را خواهید دید (بالا = خوشه، کم = انجام ندهید، متوسط = بهترین حدس را بزنید).
یکی دیگر از مزایای بزرگ خوشه بندی کلمات کلیدی این است که به شما کمک می کند تا هدف جستجو را بهتر درک کنید. این به شما کمک می کند محتوای جامعی ایجاد کنید که بیشتر از آنچه جستجوگران به دنبال آن هستند را پوشش دهد و اغلب در جستجوی ارگانیک عملکرد بهتری دارد.
به عنوان مثال، به این کلمات کلیدی در خوشه “بهترین قهوه ساز” نگاهی بیندازید:
اولین ها واضح است. آنها به سادگی روش های متفاوتی برای جستجوی یک چیز هستند.
اما به این نگاه کنید:
- خوشمزه ترین قهوه ساز
- بهترین قهوه ساز برای خانه
- بهترین قهوه ساز نسبت به قیمت
این کلمات کلیدی به شما میگویند که جستجوگران توصیههایی را برای قهوهسازهای خانگی (نه تجاری) میخواهند که قهوهای با طعم عالی دم میکنند و ضرر نمیکنند.
اینها همه اطلاعات مفیدی برای ایجاد محتوای مورد نظر جستجوگران است.
نتایج خوشه بندی کلمات کلیدی هرگز “کامل” نخواهد بود. آنها تقریبا همیشه در معرض تفسیر هستند.
به عنوان مثال، بیایید کلمه کلیدی “بهترین دستور پخت کیک شکلاتی با قهوه” را در نظر بگیریم. Ahrefs و ابزار گروهبندی کلمات کلیدی که من آزمایش کردم، این را تحت عنوان «کیک شکلاتی» دستهبندی کردند. این به این دلیل است که بین نتایج همپوشانی وجود دارد.
درست است. به دلایلی، گوگل ترکیبی از دستور العمل های کیک شکلاتی خالص و دستور العمل های کیک قهوه شکلاتی را برای این کلمه کلیدی رتبه بندی می کند.
به همین دلیل، مشخص نیست که آیا باید هر دوی این کلمات کلیدی را در یک صفحه هدف قرار دهید یا خیر.
در چنین مواردی، نگاه دقیق تر به آمار صفحات با رتبه برتر می تواند به شما در تصمیم گیری آگاهانه کمک کند.
به عنوان مثال، به تعداد وب سایت های پیوند دهنده و امتیازات DR این صفحات نگاهی بیندازید:
آیا متوجه چیزی می شوید؟
آره هر دوی آنها برای دستور العمل های کیک شکلاتی با قهوه بسیار کمتر از دستور العمل های کیک شکلاتی خالص هستند.
این هم آمار:
صفحات در: | میانگین DR | دامنه های متوسط |
---|---|---|
دستور تهیه کیک شکلاتی | 74 | 318 |
دستور پخت کیک شکلاتی با قهوه | 33 | 11 |
بر این اساس، a را طبقه بندی کنید دستور پخت کیک شکلاتی با قهوه به نظر ساده تر از یک خالص است دستور تهیه کیک شکلاتی. بسته بندی، همانطور که ابزار نشان می دهد، احتمالاً یک اشتباه است.
خوشه بندی اصطلاح شامل گروه بندی کلمات کلیدی بر اساس کلمات یا عبارات رایج به جای شباهت نتایج جستجو است. شما می توانید این کار را در Ahrefs Keyword Explorer انجام دهید. به سادگی بر روی تب “Cluster by Terms” کلیک کنید.
این واقعا برای درک روندها و یافتن جایگاه ها مفید است.
به عنوان مثال، همانطور که در بالا می بینید، برخی از خوشه هایی که بیشترین حجم را برای کلمه کلیدی seed “hotels” دارند عبارتند از:
- بستن
- ساحل دریا
- شهر
- مرکز شهر
- فرودگاه
بلافاصله، این به ما می گوید که بسیاری از مردم به دنبال هتل هایی در نزدیکی مکان هایی مانند سواحل، مراکز شهر و فرودگاه هستند.
اگر همان گزارش را برای کلمات کلیدی کم رقابت فیلتر کنیم (سایت با KD پایین، DR پایین در 5 مورد برتر)، یکی از محبوب ترین اصطلاحات “جکوزی” است.
اگر نوار لغزنده را فشار دهیم تا کلمات کلیدی این گروه مشخص شود، می بینیم که آنها بیشتر افرادی هستند که در مکان های مختلف به دنبال هتل هایی با جکوزی هستند.
از آنجایی که کلمات کلیدی در این خوشه دارای حجم جستجوی ماهانه ترکیبی 173000 در ایالات متحده هستند، این می تواند جایگاه خوبی برای یک وب سایت وابسته باشد.
سوالی دارید؟ به من پینگ کن توییتر ایکس.
منبع: https://ahrefs.com/blog/keyword-clustering/