وقتی صحبت از محتوای تکراری به میان می آید چه چیزی باید اول باشد: تگ های متعارف یا تغییر مسیر؟
در اینجا پاسخ کوتاه است. بستگی دارد.
به دنبال پاسخ طولانی تر هستید؟ پس به خواندن ادامه دهید. ما تفاوتهای اصلی بین تگهای متعارف و تغییر مسیرها را پوشش میدهیم تا به شما درک روشنی از زمان و چرایی استفاده از آنها بدهیم.
TL; DR
تگ های متعارف هستند قطعه کد برای تعیین نسخه ترجیحی صفحه از مجموعه ای از صفحات تکراری یا تقریباً تکراری استفاده می شود. این به رباتهای جستجو کمک میکند تا تعیین کنند کدام یک را در SERP فهرست و نمایش دهند.
تغییر مسیرها هستند کدهای وضعیت HTTP برای آموزش کاربران و موتورهای جستجو برای پیمایش از یک URL به URL دیگر استفاده می شود. شما می توانید از تغییر مسیر 301 برای نشان دادن اینکه منبع درخواستی به طور دائم به نسخه دیگری از سایت منتقل شده است استفاده کنید.
ریدایرکت های 301 معمولاً زمانی استفاده می شوند که وب سایت ها (و URL های آنها) را به یک دامنه جدید منتقل کنید. همچنین می توانید از آنها برای هدایت کاربران از یک صفحه حذف شده به صفحه جدید استفاده کنید. 301 ها به ویژه زمانی مفید هستند که وب سایت شما از طریق URL های مختلف قابل دسترسی است و می خواهید تمام ترافیک را به یک URL هدایت کنید.
تگ های Canonical اغلب مورد استفاده قرار می گیرند صفحات وب با پارامترهای UTM، محصولات موجود در دسته بندی های متعدد، و URL های پویا تولید شده در پرواز.
در حالی که تگ های متعارف به کاربران امکان دسترسی به هر دو صفحه وب را می دهند، تغییر مسیرهای 301 به طور خودکار کاربران را به URL جدید (و فقط در دسترس) می فرستند. همچنین این درست است که تگ های متعارف در بخش اضافه شده است
، در حالی که 301 تغییر مسیر در سمت سرور پیکربندی شده است. تمایز دیگر این است که تگ های متعارف پیوند را به URL ترجیحی یکپارچه می کنند، در حالی که 301 تغییر مسیر کل ارزش SEO را به URL جدید منتقل می کند و به موتورهای جستجو سیگنال می دهد که تغییر ایجاد شده دائمی است.ریدایرکت 301 یا تگ متعارف؟
اگرچه تگ های متعارف و تغییر مسیرهای 301 به موتورهای جستجو اطلاع می دهند که کدام نسخه از یک صفحه وب باید ایندکس شود و در SERP ها نمایش داده شود، عملکردهای اصلی آنها متفاوت است.
301 تغییر مسیر هستند دستورالعمل ها به موتورهای جستجو داده می شود تا به طور دائم یک URL قدیمی را به یک آدرس جدید هدایت کنند. تگ های متعارف هستند پیشنهادات. این بدان معنی است که آنها پیشنهاد می کنند (راهنمایی که گوگل به راحتی می تواند آن را نادیده بگیرد) کدام نسخه از صفحه را در SERP ها نمایش دهد.
فرض کنید دو صفحه مشابه دارید. صفحه A و صفحه B. هر دو حاوی محتوای تقریباً یکسانی هستند. شما تصمیم می گیرید از یک تگ متعارف در صفحه B استفاده کنید و به صفحه A به عنوان نسخه ترجیحی اشاره کنید.
<!-- Canonical tag on Page B --> <link rel="canonical" href="https://www.example.com/page-a">
با این حال گوگل تشخیص می دهد که صفحه B در نقشه سایت شما فهرست شده است. همچنین دارای تعامل بالاتر، بک لینک های بیشتر و لینک های داخلی است که به آن اشاره می کنند. در این حالت، گوگل ممکن است صفحه B را اولویت بندی کند حتی اگر تگ متعارف شما خلاف آن را نشان دهد.
با تغییر مسیر 301 این اتفاق نمی افتد. پس از دریافت سیگنال ریدایرکت، ربات های جستجو برای همیشه صفحه را از فهرست حذف می کنند و ارزش پیوند جمع آوری شده را به صفحه تازه منتقل شده منتقل می کنند.
حالا بیایید به طور جداگانه به تگ ها و تغییر مسیرهای متعارف نگاه کنیم.
تگ متعارف چیست؟
تگ متعارف یک ویژگی HTML است که برای اطلاع رسانی به خزنده های جستجو در مورد URL “رسمی” یا “ترجیح” در میان صفحات با محتوای مشابه یا مشابه استفاده می شود. به نوبه خود، URL متعارف یک URL است که به عنوان معتبرترین منبع از بین گروهی از موارد تکراری و/یا تقریباً تکراری انتخاب شده است.
تگ های Canonical به طور خاص برای ربات های جستجو استفاده می شوند، به این معنی که کاربران تحت تأثیر آنها قرار نمی گیرند. و در حالی که آنها به خزنده ها کمک می کنند تصمیم بگیرند کدام صفحه را در نتایج جستجو نشان دهند، برچسب های متعارف مهم ترین سیگنال برای اولویت های گوگل نیستند. رباتهای جستجو همچنین سیگنالهایی مانند پروتکلهای HTTP/HTTPS، تغییر مسیرها، بک لینکها و وجود URL در نقشههای سایت را در نظر میگیرند.
تگ ریدایرکت چیست؟
تگ تغییر مسیر یک کد وضعیت HTTP است که برای اطلاع رسانی به خزنده های جستجو استفاده می شود که از آنجایی که یک صفحه به مقصد جدیدی منتقل شده است، کاربران باید به URL جدید هدایت شوند.
با استفاده از تگ تغییر مسیر، به گوگل می گویید:
«لطفاً این صفحه را ایندکس نکنید. محتوای آن مکان جدیدی دارد. در عوض، با URL جدید کار کنید و آن را در نتایج جستجو نمایش دهید.
تغییر مسیر 301 رایج ترین روش تغییر مسیر دائمی است که استفاده می شود. متخصصان سئو اغلب از آن برای ارسال تمام ترافیک از یک URL قدیمی به آدرس جدید استفاده می کنند.
برای تشخیص اینکه آیا تغییر مسیرهای شما به درستی تنظیم شده اند، می توانید از بررسی کننده ریدایرکت رایگان SE Ranking استفاده کنید. میتوانید از این ابزار برای انجام کارهایی مانند شناسایی زنجیرههای تغییر مسیر، بررسی اینکه آیا تغییرمسیر منتهی به مقصد اشتباهی دارید و موارد دیگر استفاده کنید.
تفاوت بین تگ های کانونیکال و ریدایرکت های 301 چیست؟
بله، هر دو مورد با صفحات مشابه سروکار دارند. تگ های Canonical و تغییر مسیرهای 301 اهداف مشابهی را دنبال می کنند، اما داستان چیزهای بیشتری دارد.
در اینجا چند دلیل اصلی وجود دارد که چرا ماهیت و هدف اصلی آنها به طور قابل توجهی متفاوت است:
- تگ های Canonical به کاربران امکان دسترسی به هر دو نسخه صفحه را می دهند. با تغییر مسیر، کاربران به طور خودکار به URL جدید هدایت می شوند. یعنی دسترسی مستقیم به قدیمی ندارند.
- تگ های متعارف قطعه هایی از کد هستند که به عنوان استفاده می شوند پیشنهادات به موتورهای جستجو ریدایرکت های 301 سمت سرور هستند دستورالعمل ها که تغییر مسیر را از URL قدیمی به آدرس جدید مجبور می کند.
- این دو عنصر عملکرد متفاوتی دارند و به طور متفاوتی اجرا می شوند. به عنوان مثال، تگ های متعارف به عنوان یک عنصر کد در بخش اضافه می شوند از صفحه تکراری تغییر مسیرهای 301 در سمت سرور، معمولاً از طریق فایلهای htaccess. یا ابزارهای پیکربندی وبسایت پیکربندی میشوند.
- تگ های Canonical برای موارد تکراری هستند که شما نیاز دارید، مانند URL هایی با پارامترهای ردیابی مختلف. آنها به موتورهای جستجو می گویند که یکی از صفحات باید نسخه رسمی در نظر گرفته شود حتی اگر هر دو صفحه ارزشمند باشند. از سوی دیگر، تغییر مسیرها برای URL های قدیمی یا غیر ضروری هستند.
- Canonical برای صفحاتی با محتوای تکراری یا تقریباً یکسان طراحی شده است. ریدایرکت ها را می توان برای URL های متمایز که عناصر مشترک دارند استفاده کرد.
- تگ های متعارف پیوند پیوند را به URL ترجیحی ادغام می کنند. ریدایرکت های 301 تمام ارزش SEO را به URL جدید منتقل می کنند و یک تغییر دائمی را به موتورهای جستجو نشان می دهند.
ریدایرکت های 301 عموماً سیگنال قوی تری به موتورهای جستجو نسبت به برچسب های متعارف در نظر گرفته می شوند، اما استفاده نادرست از هر کدام می تواند اوضاع را بدتر کند.
استفاده نادرست از برچسب های متعارف می تواند موتورهای جستجو را گیج کند و منجر به مشکلات محتوای تکراری شود. این سپس منجر به مشکلات نمایه سازی می شود. تغییر مسیرهای نادرست می تواند باعث از بین رفتن ترافیک شود و به تجربه منفی کاربر کمک کند.
برای جلوگیری از بروز این مسائل، ممیزی های فنی وب سایت را به طور منظم انجام دهید. این اجازه می دهد تا مشکلات احتمالی یا موجود به سرعت شناسایی و حل شوند.
ابزار ممیزی سایت SE Ranking می تواند در اینجا مفید باشد.
حسابرسی سایت، به اصطلاح، وب سایت شما را زیر ذره بین قرار می دهد. این سایت شما را در مدت دو دقیقه با استفاده از بیش از 120 پارامتر اسکن می کند و لیستی از مسائل فنی (از جمله موارد مربوط به تغییر مسیرها/برچسب های متعارف) را ارائه می دهد. علاوه بر این، حسابرسی سایت نکات عیب یابی را برای هر مشکل شناسایی شده ارائه می دهد. این بدان معنی است که شما نیازی به هدر دادن زمان برای جستجوی راه حل برای هر مشکلی که پیش می آید نخواهید داشت.
یک مثال آن است گزارش مشکل بخش. اطلاعاتی در مورد مشکلات تغییر مسیر زیر ارائه می دهد:
- تغییر مسیر زنجیره ها
- تغییر مسیر حلقه
- به 4xx یا 5xx تغییر مسیر می دهد
- تغییر مسیرهای Meta Refresh
- تغییر مسیرهای موقت 302، 303، 307
این گزارش همچنین هرگونه مشکل متعارف یافت شده در وب سایت شما را توضیح می دهد. برخی از آنها عبارتند از:
- تگ متعارفی که به نسخه های HTTP صفحات اشاره می کند
- صفحات غیر متعارف موجود در فایل نقشه سایت XML
- کانال های متعارف
- چندین تگ متعارف با URL های مختلف مشخص شده برای یک صفحه.
چه زمانی از ریدایرکت های 301 استفاده کنیم؟
هر مورد منحصر به فرد است و باید به طور کامل بررسی شود. با این حال، چندین موقعیت معمولی وجود دارد که در آنها تغییر مسیرها بسیار مفید هستند. بیایید به برخی از آنها نگاه کنیم:
- شما در حال راه اندازی مجدد یک وب سایت یا ادغام دو سایت مختلف هستید و می خواهید URL های قدیمی را به دامنه جدید خود هدایت کنید.
- وب سایت شما با استفاده از چندین URL قابل دسترسی است. این وضعیت معمولاً حول محور پروتکلهای HTTP یا HTTPS و وبسایتهای www و غیرwww میچرخد (برای مثال، کاربران میتوانند از طریق پیوندهایی مانند https://example.com/home، http:// example.com یا https:// به وبسایت شما دسترسی داشته باشند. /www.example.com). راه حل در اینجا این است که URL دوستدار SEO را به عنوان مقصد مورد نظر خود انتخاب کنید. از آنجا، شما می توانید 301 تغییر مسیر را برای ارسال ترافیک از یک URL به URL دیگر تنظیم کنید.
- شما می خواهید کاربران را تغییر مسیر دهید از یک صفحه حذف شده به صفحه جدید.
چه زمانی از تگ های متعارف استفاده کنیم؟
بیایید به چند سناریو نگاه کنیم که در آن استفاده از URL های متعارف ممکن است مناسب تر باشد.
- صفحات با پارامترهای UTM. از آنجایی که به هر دو URL نیاز دارید (یکی ترافیک ارگانیک ایجاد می کند و دیگری برای ردیابی کمپین های پولی استفاده می شود)، برچسب های متعارف می توانند به شما در جلوگیری از مشکلات تکراری کمک کنند.
- محصولاتی که در چندین دسته زندگی می کنند. اگر کاربران می توانند از طریق دسته بندی های مختلف در وب سایت شما به یک محصول خاص دسترسی داشته باشند، بهترین شرط شما این است که همه آنها را در یک نسخه واحد از صفحه محصول متعارف کنید. اگر صفحه محصول برای هر دسته ای که در آن ظاهر می شود یکسان باشد، این امر به ویژه مهم است.
- ناوبری وجهی و سایر URLهای پویا. برخی از وب سایت ها از URL های پویا استفاده می کنند که چندین نسخه از جمله اندازه، رنگ یا سایر گزینه های فیلتر را تولید می کنند. تگ های Anonic به موتورهای جستجو کمک می کنند تا نسخه اصلی این صفحات را شناسایی کنند. این به حفظ عدالت پیوند کمک می کند.
به طور خلاصه
تغییر مسیرهای 301 و URL های متعارف، چه خوب و چه بد، تأثیر زیادی بر بهینه سازی وب سایت دارند. به همین دلیل مهم است که بدانید هنگام استفاده از آنها دقیقاً چه کاری انجام می دهید. با تکنیک مناسب، یکپارچگی ساختار وب سایت خود را حفظ خواهید کرد. همچنین ارزش سئوی سایت خود را در طول تغییرات URL حفظ خواهید کرد و تجربه کلی بهتری برای کاربر ارائه خواهید کرد.
منبع: https://seranking.com/blog/redirect-vs-canonical-tag/