همه افراد در سئو از ChatGPT استفاده می کنند. اما حتی بعد از گذشت این همه ماه، باز هم می بینم که افراد زیادی از آن سوء استفاده می کنند.
بیایید سه اشتباه رایج و چگونگی رفع آنها را بررسی کنیم.
باور ، همه چیزهایی که ChatGPT میگوید هرگز ایده خوبی نیست، اما باور ، پاسخ به سؤالاتی که دادهای برای آنها ندارد، دستورالعملی برای فاجعه است.
به عنوان مثال، در اینجا من از او می خواهم یک رتبه بندی آسان برای طبقه بندی داشته باشد. کلمات کلیدی دم بلند:
نتایج ممکن است در نگاه اول خوب به نظر برسند، اما اگر آنها را در یک ابزار تحقیق کلمات کلیدی مانند Ahrefs Keyword Explorer قرار دهید، خواهید دید که چقدر بد هستند. تقاضای جستجو برای هر یک از آنها به قدری کم است که حتی در پایگاه داده 16.2 میلیارد کلمه کلیدی ما ظاهر نمی شوند:
Google Trends همین را نشان می دهد:
دلیل ساده است: ChatGPT به سادگی داده ها را ندارد. نمی داند چند بار چیزها جستجو می شوند یا یک کلمه کلیدی “دم بلند” است.
در اینجا مثال دیگری از سؤالی است که ChatGPT داده ای برای پاسخ به آن ندارد:
باز هم با مشکل مشابهی روبرو هستیم. برای رتبه بندی برای هدف، باید در واقع کلمه کلیدی را تحقیق کنید و صفحات رتبه بندی برتر و ویژگی های SERP را تجزیه و تحلیل کنید. ChatGPT حتی نمی تواند وب را بخزد (خوب، GPT 4 می تواند، اما نمی تواند نتایج Google را بخزد)، بنابراین نمی تواند آن را به خوبی انجام دهد.
چگونه این خطا را رفع کنیم
محدودیتهای ChatGPT و نحوه عملکرد آن را در نظر داشته باشید. اگر میدانید که آنها دادههای مورد نیاز برای پاسخ صحیح به یک سؤال را ندارند، از پرسیدن آن اجتناب کنید یا دادههایی را که برای ارائه پاسخ بهتر به آنها نیاز دارند، به آنها بدهید.
برای مثال، اگر میخواهید هدف جستجو را طبقهبندی کند، باید کاری را به آن بدهید، مانند عنوان صفحات با رتبه برتر. تنها در این صورت است که او می تواند کار را انجام دهد.
آیا شما کاربر Ahrefs هستید؟
ما نسخه بسیار قوی تری از این ایده را در Keywords Explorer ساخته ایم. فقط روی «Identify Intents» کلیک کنید و هوش مصنوعی نتایج را در اختیار شما قرار می دهد.
به همین ترتیب، اگر میخواهید ChatGPT شکافهایی در محتوا پیدا کند، باید محتوای هر دو صفحه را در اختیار آن قرار دهید و از آن بخواهید که شکافها را شناسایی کند. یا، تجزیه و تحلیل شکاف محتوا را در Ahrefs انجام دهید، شکاف های کلمه کلیدی را صادر کنید و از آن بخواهید آنها را خلاصه کند.
ChatGPT به ندرت همان چیزی را که برای اولین بار می خواهید به شما می دهد.
به عنوان مثال، من اخیراً درخواست کردم که از برخی اصطلاحات فنی مرتبط با قهوه به عنوان کلیدواژههای اولیه استفاده کنم کاوشگر کلمات کلیدی
این چیزی است که به من داد:
این پاسخ بدی نیست، اما داشتن توضیحات در آنجا (که من نخواستم) آزاردهنده بود زیرا کپی و چسباندن لیست اصطلاحات را دشوار می کرد.
زمانی که از او خواستم کلمات کلیدی را در دسته های وسیع تری گروه بندی کند، با مشکل مشابهی مواجه شدم و او یک لیست گلوله ای به من داد.
در ابتدا زیاد به آن فکر نکردم، اما به سرعت متوجه شدم که باید نتایج را به صورت جدول قالب بندی کنم تا بتوانم آنها را در Google Sheet قرار داده و فیلتر کنم.
چگونه این خطا را رفع کنیم
اولین فکر شما ممکن است “مهندسی سریع” یا خرید درخواست های برتر ChatGPT باشد.
در حالی که این موارد می توانند کمک کنند، اغلب به یک دلیل ساده فوراً به نتایج عالی نخواهید رسید: درخواست های ChatGPT مانند دستور العمل ها هستند. حتی اگر پایه محکمی داشته باشند، باز هم باید آنها را با سلیقه خود تنظیم کنید.
به عنوان مثال، در اینجا یک درخواست حق بیمه واقعی برای نوشتن عنوان و توضیحات متا وجود دارد:
نتیجه این است:
بد نیست ولی برای ذائقه من کمی خشک است. بنابراین من پیگیری کردم و از ChatGPT خواستم تا آن را “کمی کمتر رسمی و سرگرم کننده تر” کند.
مطمئنا بهتر است، اما کمی همچنین این بار بازیگوش
از او بخواهیم که کمی آن را کم کند.
بد نیست.
با توجه به تجربه من، این فرآیند تکراری کلید دستیابی به نتایج خوب با ChatGPT است. ابتدا همه چیز را ساده نگه دارید، سپس در حین انجام کار، آن را اصلاح کنید.
به عنوان مثال، من اخیرا سعی کردم یک ماشین حساب مالیاتی بریتانیا را با ChatGPT ایجاد کنم. به جای نوشتن دستورالعملهای فوقالعاده دقیق از قبل، با یک دستور ساده شروع کردم: “یک ماشین حساب مالیاتی بریتانیا را در HTML، CSS و JS ایجاد کنید.”
در اینجا ماشین حسابی که او ایجاد کرده است:
آیا کامل است؟ نه، من میخواستم بهجای اینکه از کاربر نرخ مالیاتش را بخواهد، بهطور خودکار مالیات را بر اساس باندهای بریتانیا محاسبه کند. اما تنها در چند بار تکرار، مشکل حل شد و من یک ماشین حساب بسیار منظم و دقیق داشتم.
آیا به دنبال استفاده از هوش مصنوعی برای نوشتن عناوین و توضیحات متا هستید؟
Ahrefs را به صورت رایگان کشف کنید مولد عنوان و مولد توضیحات متا. فقط به آن بگویید که صفحه شما در مورد چیست، یک لحن انتخاب کنید تا همه چیز را برای شما ایجاد کند.
اگر از آن بخواهید چیزی بنویسد، ChatGPT با خوشحالی یک کلمه را در مقابل کلمه دیگر قرار میدهد، اما محتوا فقط مخفی از آنچه قبلاً میلیونها بار گفته شده است خواهد بود. به عبارت دیگر، محتوای دیگ بخار خسته کننده.
مثال ملموس:
(در مورد خسته کننده صحبت کنید…)
چگونه این خطا را رفع کنیم
فقط از ChatGPT نخواهید که «مقاله بنویسد». به او توصیه های بیشتری کنید و از آن برای ایده پردازی استفاده کنید.
به عنوان مثال، فرض کنید در حال نوشتن مقاله ای در مورد نکات ساخت لینک هستم. به جای اینکه از او بخواهم که کل مقاله را بدون راهنمایی بنویسد، میتوانم با درخواست چند نکته آگاهی برای به جریان انداختن خلاقیت خود شروع کنم.
من هیچ یک از اینها را دوست ندارم، اما فکر می کنم می توانید اعداد 1 و 4 را برای یک نکته ترکیب کنید: ضبط کنید و یک ویدیوی کوتاه در ایمیل خود بگنجانید.
اکنون که این ایده را دارم، میتوانم از ChatGPT بخواهم آن را توسعه دهد و بنویسد:
آیا کامل است؟ نه، اما قطعا بد نیست. در واقع، اگر کمی کرک را برش دهیم و پنج دقیقه را صرف پرداخت کپی کنیم، خیلی خوب است:
X. ارائه های ویدئویی کوتاه را ضبط کنید
پیامهای ویدیویی شخصیسازی شده، حسی انسانی به ارائههای شما میافزایند، و میتوانید با یک وبکم ارزان قیمت و یک حساب کاربری رایگان Loom، آنها را بدون زحمت ایجاد کنید.
برای مثال، فرض کنید در حال اجرای یک کمپین لینک سازی شکسته هستید. به جای ارسال یک ایمیل طولانی برای توضیح مشکل، چرا دقیقاً منظورتان را به آنها نشان ندهید؟ Loom را راه اندازی کنید و به آنها یک پیش نمایش بصری بدهید.
- لینک خراب را در صفحه آنها گزارش دهید.
- دقیقاً به آنها نشان دهید که کجاست و چرا مهم است.
- یک لینک جایگزین از وب سایت خود پیشنهاد دهید و توضیح دهید که چرا مناسب است.
به عنوان مثال :
{درج ویدیو}
ممکن است فقط یک یا دو دقیقه طول بکشد، اما بسیار مفید است و لمس شخصی می تواند تفاوت زیادی در نحوه دریافت صدای شما ایجاد کند.
ChatGPT همچنین برای کمک به بهبود و بهینه سازی محتوای موجود بسیار مفید است. باز هم، فقط جهت درست را به آن بدهید…
به عنوان مثال، اخیراً متوجه شدیم که از نظر “نکات وبلاگ نویسی” رتبه هفتم را داریم اما قطعه برجسته را نداریم.
نشست حدس زد که، در میان چیزهای دیگر، این ممکن است به این دلیل باشد که عناوین فرعی صفحه با رتبه برتر به وضوح توصیه آنها را بیان می کند، در حالی که بسیاری از ما مبهم بودند:
او تصمیم گرفت از ChatGPT بخواهد که آنها را برای وضوح بازنویسی کند:
کار کرد؟ شما باید ویدیو را تماشا کنید تا متوجه شوید، اما صادقانه بگویم، این مهم نیست. برای من واضح است که ChatGPTهای “بهینه شده” بسیار واضح تر از آنچه قبلا داشتیم هستند، به این معنی که ChatGPT محتوای ما را بهبود بخشیده است.
ChatGPT همچنین برای تصحیح، ساده ، جملات طولانی غیرضروری و هر چیزی در این راستا عالی است. می دانید، هر چیزی که کیفیت محتوا را بهبود می بخشد و بدون شک به طور غیرمستقیم بر سیگنال های کاربر تأثیر می گذارد.
افکار نهایی
ChatGPT فوق العاده قدرتمند و مفید است، اما به شرطی که نحوه استفاده از آن را بدانید.
اگر امیدوارید که او بدون هیچ جهتی محتوای با کیفیت بنویسد، فقط امیدوار باشید. این کار هنوز قابل انجام نیست. اما می تواند به طوفان فکری، صیقل دادن محتوای نوشته شده توسط انسان و بسیاری دیگر از وظایف سئو کمک کند. فقط باید محدودیت های خود را در نظر داشته باشید.
سوالی دارید؟ به من علامت بده توییتر ایکس.
منبع: https://ahrefs.com/blog/youre-using-chatgpt-wrong/