گوگل دارد اعلامیه از سه ماهه اول سال 2024 با غیرفعال ، کوکیهای شخص ثالث در کروم، پشتیبانی از کوکیهای شخص ثالث را برای 1 درصد از کاربران متوقف خواهد کرد.
این منسوخ شدن اولیه پیش از یک مرحله گسترده تر برای تمام کاربران Chrome تا سه ماهه سوم 2024 است.
کوکی های شخص ثالث برای 1٪ از کاربران Chrome در سال آینده مسدود شدند
از اوایل سال 2024، Google پشتیبانی از کوکیهای شخص ثالث در کروم را برای 1٪ از کاربران در سراسر جهان غیرفعال میکند.
این اولین بخش از یک فرآیند تدریجی برای حذف کامل کوکیهای شخص ثالث است.
این مرحله به منظور امکان آزمایش اولیه در مقیاس کوچک قبل از اینکه تأثیر آن توسط همه کاربران Chrome در اواخر سال 2024 احساس شود، در نظر گرفته شده است.
وبسایتها میتوانند از این مرحله اولیه برای ارزیابی نحوه مدیریت خدماتشان با از دست دادن کوکیهای شخص ثالث استفاده کنند.
چرا گوگل کوکی های شخص ثالث را حذف می کند؟
کوکی های شخص ثالث ردیابی راحت کاربران را در چندین سایت در هنگام مرور وب فعال کرده اند.
گوگل می خواهد این قابلیت ردیابی را از بین ببرد و در عین حال استانداردهای جدیدی را معرفی کند که نیازهای کلیدی مانند جلوگیری از کلاهبرداری و ارائه تبلیغات مرتبط را برطرف می کند.
گوگل می گوید این تغییر حریم خصوصی و امنیت کاربر را بهبود می بخشد و در عین حال ابزارهایی را برای صاحبان وب سایت فراهم می کند تا از کسب و کار خود بدون کوکی های شخص ثالث پشتیبانی کنند.
وقتی کوکی های شخص ثالث به طور کامل مسدود شوند چه اتفاقی می افتد؟
از سه ماهه سوم 2024، گوگل قصد دارد تا حذف کوکیهای شخص ثالث را به 100 درصد از کاربران کروم گسترش دهد و در انتظار تأیید قانونی است.
این تغییرات عمده ای را در نحوه عملکرد تبلیغات دیجیتال ایجاد خواهد کرد. برخی می ترسند که این امر سایت ها را به سمت روش های ردیابی غیرشفاف تر سوق دهد.
برای کمک به انتقال، Google APIهای جدید Privacy Sandbox را برای موارد استفاده از جمله هویت، تبلیغات و کشف تقلب منتشر میکند. با این حال، عدم اطمینان در مورد چگونگی انطباق اکوسیستم تبلیغاتی وجود دارد.
کاهش 1 درصدی اولیه در سال آینده یک دوره حیاتی را برای وب سایت ها، تبلیغ کنندگان و سایرین در صنعت فراهم می کند تا سازگاری را ارزیابی کنند و برای استقرار گسترده تر آماده شوند. با توجه به تسلط گوگل در وبگردی، کنترل بالا خواهد بود.
این برای تبلیغ کنندگان چه معنایی دارد؟
این خبر احتمالاً برای صنعت تبلیغات دیجیتال که بر ردیابی کوکی های شخص ثالث متکی است بحث برانگیز خواهد بود. برخی از شرکت های فناوری تبلیغاتی در معرض خطر از دست دادن قابلیت جمع آوری داده های فعلی خود هستند.
تبلیغکنندگان و ناشران باید روشهای جدیدی را برای ارائه تبلیغات مرتبط به کاربران اتخاذ کنند. این تغییر میتواند به نفع باغهای دیواری مانند گوگل، فیسبوک و آمازون باشد که دارای ذخایری از دادههای کاربران متصل هستند.
گروههای حفظ حریم خصوصی از این حرکت استقبال کردند، اگرچه برخی هشدار میدهند که Google’s Privacy Sandbox به اندازه کافی برای محدود ، ردیابی مخفی پیش نمیرود.
این چه تاثیری بر ناشران دارد؟
اثرات آن هنوز مشخص نیست، اما ناپدید شدن کوکی های شخص ثالث به طور قابل توجهی چشم انداز حریم خصوصی و تبلیغات در وب را تغییر می دهد.
ممکن است ناشران با حذف کوکیهای شخص ثالث، کاهش درآمد حاصل از تبلیغات برنامهریزی شده در وبسایتها را مشاهده کنند. با این حال، آنها می توانند پیاده سازی راه حل های شناسایی کاربر مانند ID5 یا Audigent شناسه هادرون به عنوان جایگزین های متمرکز بر حریم خصوصی.
بعد چه اتفاقی می افتد؟
گوگل قصد دارد API های جدید Privacy Sandbox خود را قبل از یک مرحله گسترده تر آزمایش کند.
عدم اطمینان در مورد نحوه عملکرد تبلیغات دیجیتال بدون کوکیهای شخص ثالث وجود دارد.
گروه های صنعتی در حال کار بر روی ایجاد استانداردهای جدید برای تبلیغات هدفمند هستند که از ناشناس بودن محافظت می کند. سهم بزرگ کروم در بازار به این معنی است که سایتها باید خود را تطبیق دهند.
به طور خلاصه
طرح گوگل برای حذف تدریجی کوکیهای شخص ثالث نشاندهنده تغییر عمده در تبلیغات دیجیتال و ردیابی وبسایت است.
اگرچه این تغییر با هدف بهبود حریم خصوصی کاربران است، اما عدم اطمینان در مورد چگونگی سازگاری اکوسیستم تبلیغاتی را به همراه دارد.
صاحبان وبسایتها باید استفاده خود از کوکیها را هماکنون بررسی کنند و زمانی که پشتیبانی از کوکیهای شخص ثالث در سال 2024 متوقف شود، آمادهسازی را برای اطمینان از عملکرد صحیح خدمات خود آغاز کنند.
تصویر ویژه: T. Schneider/Shutterstock
منبع: https://www.searchenginejournal.com/google-to-disable-third-party-cookies-for-1-of-chrome-users/498429/