- 1. موتورهای جستجوی هوش مصنوعی در واقع وجود ندارند
- 2. هوش مصنوعی مولد برای استفاده در مقیاس بزرگ آماده نیست
- 3. موتورهای جستجوی واقعی هوش مصنوعی از نظر اقتصادی مقرون به صرفه نیستند
- 4. پیشبینی گارتنر برای کاهش 25 درصدی این فرض را میدهد که موتورهای جستجو بدون تغییر باقی میمانند.
- 5. چرا ادعا می شود که چت ربات های هوش مصنوعی سهم بازار را به سرقت خواهند برد، غیر واقعی است
- 6. توصیه گارتنر این است که درباره چه چیزی تجدید نظر کنید؟
- 7. چرا واترمارک ممکن است تاثیری نداشته باشد
- پیش بینی های گارتنر قابل بررسی نیستند
پیشبینیهای گارتنر مبنی بر اینکه چت رباتهای هوش مصنوعی آینده هستند و 25 درصد کاهش سهم بازار جستجو را به همراه خواهند داشت، توجه زیادی را به خود جلب کرده است. آنچه مورد توجه قرار نگرفت این واقعیت است که این ادعا هفت واقعیت را نادیده می گیرد که صحت پیش بینی را زیر سوال می برد و نشان می دهد که به سادگی در برابر بررسی دقیق نمی ایستد.
1. موتورهای جستجوی هوش مصنوعی در واقع وجود ندارند
مشکل فناوری هوش مصنوعی این است که در حال حاضر استفاده از زیرساخت هوش مصنوعی برای ایجاد یک فهرست جستجوی مداوم به روز شده از محتوای وب در بالای میلیاردها صفحه اخبار و رسانه های اجتماعی که دائماً در زمان واقعی تولید می شوند غیرممکن است. تلاشها برای ایجاد یک فهرست جستجوی هوش مصنوعی بلادرنگ شکست میخورد زیرا ماهیت این فناوری مستلزم آموزش مجدد کل مدل زبان برای بهروزرسانی آن با اطلاعات جدید است. به همین دلیل است که مدل های زبانی مانند GPT-4 به اطلاعات فعلی دسترسی ندارند.
موتورهای جستجوی به اصطلاح هوش مصنوعی واقعاً موتورهای جستجوی هوش مصنوعی نیستند. در عمل، این رباتهای چت هستند که بین جستجوگر و یک موتور جستجوی سنتی درج میشوند. وقتی کاربر سوالی می پرسد، یک موتور جستجوی سنتی پاسخ ها را پیدا می کند و ربات چت هوش مصنوعی بهترین پاسخ را انتخاب می کند و آن را در یک پاسخ زبان طبیعی خلاصه می کند.
بنابراین وقتی از موتور جستجوی ربات چت هوش مصنوعی استفاده میکنید، چیزی که در اصل اتفاق میافتد این است که از یک ربات چت میخواهید آن را در Google/Bing برای شما جستجو کند. این برای Bing Copilot، Google SGE و Perplexity صادق است. این یک روش جالب برای جستجو است اما یک موتور جستجوی واقعی مبتنی بر هوش مصنوعی نیست، هنوز یک موتور جستجوی سنتی پشت ربات چت وجود دارد.
زمان وحشت زمانی است که فناوری ترانسفورماتور دستخوش تغییر قابل توجهی می شود تا بتواند فهرست جستجوی به روز شده در زمان واقعی را مدیریت کند (یا فناوری دیگری جایگزین آن شود). اما آن لحظه هنوز فرا نرسیده است، که باعث می شود پیش بینی کاهش 25 درصدی تقاضای جستجو تا سال 2026 کمی زودرس به نظر برسد.
2. هوش مصنوعی مولد برای استفاده در مقیاس بزرگ آماده نیست
شکست اخیر جستجوی تصویر Gemini این واقعیت را برجسته می کند که هوش مصنوعی مولد به عنوان یک فناوری هنوز در مراحل اولیه خود است. Microsoft Copilot در مارس 2024 با در نظر گرفتن شخصیتی خداگونه، خود را “SupremacyAGI” نامید و خواستار پرستش تحت تهدید زندانی ، کاربران این سرویس شد، کاملاً از ریل خارج شد.
آیا این همان فناوری است که به گفته گارتنر، 25 درصد از سهم بازار را از دست می دهد؟ واقعا؟
هوش مصنوعی مولد ایمن نیست و علیرغم تلاشها برای افزودن نردههای محافظ، این فناوری همچنان با واکنشهای مضر از صخره پرش میکند. این فناوری به معنای واقعی کلمه در مراحل ابتدایی خود است. بیان اینکه ظرف دو سال آینده برای استفاده در مقیاس بزرگ آماده می شود، نسبت به پیشرفت این فناوری بیش از حد خوش بینانه است.
3. موتورهای جستجوی واقعی هوش مصنوعی از نظر اقتصادی مقرون به صرفه نیستند
موتورهای جستجوی هوش مصنوعی به طور تصاعدی گرانتر از موتورهای جستجوی سنتی هستند. در حال حاضر هزینه اشتراک در یک چت ربات هوش مصنوعی 20 دلار در ماه است و هر 3 ساعت به 40 درخواست محدود می شود. دلیل آن این است که تولید پاسخهای هوش مصنوعی بسیار گرانتر از تولید پاسخهای موتور جستجوی سنتی است.
گوگل سال گذشته اعتراف کرد که چت هوش مصنوعی ده برابر بیشتر از جستجوی موتور جستجوی سنتی هزینه دارد. طبق گزارشات، GitHub Copilot مایکروسافت به طور متوسط هر ماه 20 دلار از دست می دهد. واقعیت های اقتصادی فناوری هوش مصنوعی امروزه اساساً استفاده از موتور جستجوی هوش مصنوعی را به عنوان جایگزینی برای موتورهای جستجوی سنتی منع می کند.
4. پیشبینی گارتنر برای کاهش 25 درصدی این فرض را میدهد که موتورهای جستجو بدون تغییر باقی میمانند.
گارتنر پیش بینی می کند که تا سال 2026 حجم پرس و جوهای جستجوی سنتی کاهش 25 درصدی داشته باشد، اما این پیش بینی فرض می کند که موتورهای جستجوی سنتی ثابت خواهند ماند. تحلیل گارتنر این را در نظر نمی گیرد که موتورهای جستجو نه تنها به صورت سالانه بلکه به صورت ماهانه تکامل می یابند.
موتورهای جستجو در حال حاضر در حال ادغام فناوریهای هوش مصنوعی هستند که ارتباط جستجو را به روشهایی افزایش میدهد که کل الگوی موتور جستجو را نوآوری میکند. به عنوان مثال، گوگل تصاویر را قابل جستجو می کند تا کاربران بتوانند یک جستجوی مبتنی بر تصویر را برای پاسخ در مورد موضوع نشان داده شده در تصویر انجام دهند.
به آن جستجوی چندوجهی می گویند، روشی برای جستجو با استفاده از صدا و بینایی علاوه بر جستجوی متن سنتی. مطلقاً هیچ اشاره ای به چندوجهی بودن در جستجوی سنتی وجود ندارد، فناوری ای که نشان می دهد چگونه موتورهای جستجوی سنتی برای برآوردن نیازهای کاربران در حال تکامل هستند.
موتورهای جستجو معروف به چت ربات هوش مصنوعی در مراحل ابتدایی خود هستند و هیچ گونه چندوجهی ارائه نمی دهند. چگونه می توان چنین فناوری ابتدایی را قابل رقابت با تحقیقات سنتی دانست؟
5. چرا ادعا می شود که چت ربات های هوش مصنوعی سهم بازار را به سرقت خواهند برد، غیر واقعی است
گزارش گارتنر فرض می کند که چت ربات های هوش مصنوعی و عوامل مجازی محبوب تر خواهند شد، اما این واقعیت را نادیده می گیرد که تحقیقات خود گارتنر در ژوئن 2023 نشان می دهد که کاربران نسبت به چت ربات های هوش مصنوعی محتاط هستند.
در گزارش خود گارتنر آمده است:
طبق نظرسنجی Gartner, Inc، تنها 8٪ از مشتریان در آخرین تجربه خدمات مشتری خود از چت بات استفاده کردند. از این تعداد، تنها 25٪ گفتند که در آینده دوباره از آن چت بات استفاده خواهند کرد. »
عدم اعتماد مشتری به ویژه در کارهایی که در پول شما یا زندگی شما (YMYL) درگیر پول است، قابل مشاهده است.
گارتنر گزارش داد:
«تنها 17 درصد از اختلافات صورتحساب توسط مشتریانی حل میشود که در مقطعی از سفر خود از ربات چت استفاده کردهاند…»
بر اساس دادههای خود گارتنر، فرض مشتاقانه گارتنر مبنی بر اینکه کاربران به رباتهای چت هوش مصنوعی اعتماد خواهند کرد، ممکن است بیاساس باشد، زیرا ممکن است در نظر نگرفته باشد که کاربران برای جستجوهای مهم جستجوی YMYL به رباتهای گفتگو اعتماد ندارند.
6. توصیه گارتنر این است که درباره چه چیزی تجدید نظر کنید؟
توصیه گارتنر به بازاریابان جست و جو این است که تجربه، تخصص، قدرت و قابلیت اعتماد بیشتری را در محتوای خود بگنجانند، که نشان دهنده درک ضعیفی از آنچه EEAT در واقع چیست. به عنوان مثال، امانت داری چیزی نیست که به عنوان یک ویژگی به محتوا اضافه شود، امانت داری مجموع تجربه، تخصص و اختیاری است که نویسنده محتوا به یک مقاله می آورد.
دوم، EEAT مفهومی است از آنچه گوگل آرزوی رتبهبندی آن را در موتورهای جستجو دارد، اما اینها فاکتورهای رتبهبندی واقعی نیستند، بلکه فقط مفاهیم هستند.
سوم، بازاریابان در حال حاضر به شدت در حال ادغام مفهوم EEAT در استراتژی بازاریابی جستجوی خود هستند. بنابراین توصیه به ادغام EEAT به عنوان بخشی از استراتژی بازاریابی آینده، خود بسیار دیر است و کمی فاقد اطلاعات منحصر به فرد است.
هیئت مدیره همچنین تشخیص نمی دهد که تعاملات و تعامل کاربر نه تنها در موفقیت فعلی موتورهای جستجو نقش دارد، بلکه احتمالاً اهمیت بیشتری پیدا می کند زیرا موتورهای جستجو هوش مصنوعی را برای بهبود ارتباط و معنای آنها برای کاربران یکپارچه می کنند.
این بدان معناست که بازاریابی جستجوی سنتی برای ایجاد آگاهی و تقاضا موثر باقی خواهد ماند و به دنبال آن است.
7. چرا واترمارک ممکن است تاثیری نداشته باشد
گارتنر پیشنهاد می کند که واترمارکینگ و احراز هویت به دلیل مقررات دولتی رایج تر خواهد شد. اما این پیش بینی نقش حمایتی که هوش مصنوعی می تواند در تولید محتوا ایفا کند را درک نمی کند.
به عنوان مثال، گردشهای کاری وجود دارد که در آن یک انسان یک محصول را بررسی میکند، آن را رتبهبندی میکند، یک امتیاز احساسی و اطلاعاتی در مورد اینکه کاربران ممکن است محصول را دوست داشته باشند، ارائه میکند و سپس دادههای بررسی را به یک هوش مصنوعی ارسال میکند تا مقاله را بر اساس اطلاعات انسانی بنویسد. آیا این باید واترمارک شود؟
روش دیگری که سازندگان محتوا از هوش مصنوعی استفاده می کنند این است که افکار خود را به صورت ضبط شده دیکته کنند، سپس آن را به همراه دستورالعمل هایی برای صیقل دادن آن و تبدیل آن به یک مقاله حرفه ای به هوش مصنوعی تحویل دهند. آیا این باید به عنوان AI ایجاد شده علامت گذاری شود؟
توانایی هوش مصنوعی برای تجزیه و تحلیل مقادیر زیادی از دادهها، گردش کار تولید محتوا را تکمیل میکند و میتواند کیفیتهای کلیدی دادهها، مانند مفاهیم و نتیجهگیریهای کلیدی را شناسایی کند، که به نوبه خود میتواند توسط انسانها برای ایجاد سندی پر از ایدههایشان استفاده شود و تخصص انسانی خود را به در تفسیر داده ها تحمل کنید. اگر این انسان پس از آن از یک هوش مصنوعی برای اصلاح سند و حرفه ای ، آن استفاده می کرد، چه؟ آیا این باید واترمارک شود؟
پیشبینیهای گارتنر برای واترمارک ، محتوای هوش مصنوعی، نحوه استفاده از هوش مصنوعی توسط بسیاری از ناشران برای ایجاد محتوای خوب نوشته شده با بینشهای انسان محور را در نظر نمیگیرد، که استفاده از واترمارک را کاملاً دشوار میکند و پذیرش طولانیمدت آن را زیر سوال میبرد. نه به تصویب آن تا سال 2026 اشاره کنیم.
پیش بینی های گارتنر قابل بررسی نیستند
پیشبینیهای گارتنر به حقایق واقعی و واقعی اشاره میکنند. اما فاکتورهای دنیای واقعی که فناوری هوش مصنوعی را به تهدیدی ناتوان برای موتورهای جستجوی سنتی تبدیل میکند، در نظر نمیگیرد. به عنوان مثال، ناتوانی هوش مصنوعی در ایجاد یک فهرست جستجوی جدید یا این واقعیت که موتورهای جستجوی AI Chatbot حتی موتورهای جستجوی هوش مصنوعی واقعی نیستند را در نظر نمی گیرد.
باور نکردنی است که این تحلیل به این واقعیت اشاره نکرده است که بینگ چت افزایش چشمگیری در کاربران نداشته و نتوانسته حجم جستجو را از گوگل دور کند. این شکستها در صحت پیشبینیها مبنی بر کاهش 25 درصدی حجم جستجو تردید جدی ایجاد میکند.
بیانیه مطبوعاتی گارتنر را اینجا بخوانید:
گارتنر پیش بینی می کند که حجم موتورهای جستجو تا سال 2026 25 درصد کاهش می یابد که توسط چت ربات های هوش مصنوعی و سایر عوامل مجازی هدایت می شود.
تصویر برجسته توسط Shutterstock/Renovacio
منبع: https://www.searchenginejournal.com/why-prediction-of-25-search-volume-drop-due-to-chatbots-fails-scrutiny/511270/