وبلاگ

نحوه انجام تجزیه و تحلیل شکاف محتوا (با الگو)

تجزیه و تحلیل شکاف محتوا فرآیند یافتن موضوعاتی است که رقبای شما پوشش می دهند اما شما نه.

این به شما کمک می کند:

  • ترافیک بیشتری به محتوای موجود دریافت کنید
  • بهترین موضوعات جدید را برای گفتگو پیدا کنید
  • سرقت ترافیک از رقبا

در این راهنما نحوه استفاده را خواهید آموخت مدل تحلیل شکاف محتوایی ما برای پیدا ، و پر ، شکاف های گمشده در استراتژی محتوای خود.

یک کپی از مدل تحلیل شکاف محتوایی ماسپس به ابزار تجزیه و تحلیل رقابتی در Ahrefs بروید و بررسی کنید که روی “کلمات کلیدی” تنظیم شده است.

مطمئن شوید که ابزار تجزیه و تحلیل رقابتی را تنظیم کرده اید "کلید واژه ها"

سپس دامنه خود را در فیلد اول و 1-3 دامنه رقیب را در زیر وارد کنید. اگر رقبای اصلی خود را نمی شناسید، این ابزار به طور خودکار پیشنهاداتی را به شما ارائه می دهد.

ابزار تحلیل رقابتی رقبا را به شما پیشنهاد می کندابزار تحلیل رقابتی رقبا را به شما پیشنهاد می کند

وقتی همه رقبای خود را اضافه کردید، روی دکمه “نمایش فرصت های کلمه کلیدی” کلیک کنید تا همه کلمات کلیدی را که رقبای شما برای آنها رتبه بندی می کنند، اما شما این کار را نمی کنید، مشاهده کنید.

گزارش شکاف محتوا در ابزار تحلیل رقابتی Ahrefsگزارش شکاف محتوا در ابزار تحلیل رقابتی Ahrefs

در نهایت، دکمه «فقط موقعیت‌های برتر» را فعال کنید تا رتبه‌بندی‌ها را در ویژگی‌های جایگزین SERP (مانند بسته‌های تصویر، لینک‌های سایت، چرخ فلک‌ها و غیره) فیلتر کنید.

فقط موقعیت های کلیدواژه اصلی را فیلتر کنیدفقط موقعیت های کلیدواژه اصلی را فیلتر کنید

نگاهی به تعداد کلمات کلیدی در گزارش شکاف محتوا بیندازید.

بررسی تعداد کلمات کلیدی در گزارش شکاف محتوابررسی تعداد کلمات کلیدی در گزارش شکاف محتوا

اگر بیش از 100000 وجود دارد، باید فهرست را اصلاح کنید. وگرنه احتمالا خراب میشه قالب Google Sheets.

برای انجام این کار، با حذف نام تجاری (های) رقیب خود در فیلتر کلمات کلیدی شروع کنید. اشتباهات املایی یا فاصله های اضافه شده را در نظر بگیرید و فیلتر را برای انتخاب “تطابق جزئی” تنظیم کنید تا اطمینان حاصل کنید که تا آنجایی که ممکن است موارد ذکر شده را حذف می کند.

  7 techniques populaires de création de liens White Hat (que les référenceurs utilisent encore aujourd'hui)
فیلتر ، شرایط نام تجاری رقیبفیلتر ، شرایط نام تجاری رقیب

در همین فیلتر می توانید عبارات مربوط به موضوعاتی را که به وب سایت شما مرتبط نیستند نیز حذف کنید.

اصطلاحات نامربوط را فیلتر کنیداصطلاحات نامربوط را فیلتر کنید

اگر چندین رقیب را بررسی می‌کنید، تنظیم موقعیت رقبا برای نشان دادن حداقل دو سایت در 10 سایت برتر نیز ممکن است مفید باشد.

فیلتر ، کلمات کلیدی که حداقل دو رقیب برای آنها رتبه بندی می کنندفیلتر ، کلمات کلیدی که حداقل دو رقیب برای آنها رتبه بندی می کنند

همچنین می توانید با فیلتر ، کلمات کلیدی با حجم جستجوی ماهانه حداقل 20، کلمات کلیدی با حجم بسیار پایین را حذف کنید.

فیلتر ، کلمات کلیدی کم حجمفیلتر ، کلمات کلیدی کم حجم

همچنین می‌توانید از فیلتر دشواری کلمه کلیدی (KD) استفاده کنید تا با تنظیم حداکثر KD 30، ساده‌ترین میوه‌ها را پیدا کنید.

فیلتر ، کلمات کلیدی کم مشکل (KD).فیلتر ، کلمات کلیدی کم مشکل (KD).

پس از اعمال تمام فیلترها، داده ها را به فرمت CSV صادر کنید.

اگر قبلاً این کار را نکرده اید، از ما یک کپی تهیه کنید الگوی تحلیل شکاف محتوا. سپس داده‌هایی را که از Ahrefs دانلود کرده‌اید وارد کنید. برای انجام این کار، به برگه “داده” بروید و روی سلول A1 کلیک کنید. سپس، به File > Import > Upload > Choose your Ahrefs data > «Add to Current Sheet» را انتخاب کنید.

نحوه وارد ، داده ها به مدلنحوه وارد ، داده ها به مدل

می توانید همه گزینه های دیگر را دست نخورده رها کنید و وارد ، داده ها را ادامه دهید. بسته به اندازه فهرست کلمات کلیدی شما ممکن است چند لحظه طول بکشد.

پس از وارد ، داده‌های شما، به برگه «نتایج» بروید. باید چیزی شبیه این باشد:

نتایج فرآیند ممیزی محتوانتایج فرآیند ممیزی محتوا

به طور کلی، دو نوع رایج شکاف محتوا وجود دارد که باید پر کنید: سطح دامنه و سطح صفحه.

  • شکاف در سطح دامنه زمانی اتفاق می‌افتد که رقبا در مورد موضوعاتی که شما ندارید محتوا دارند.
  • شکاف های سطح صفحه این زمانی اتفاق می افتد که شما و یک رقیب هر دو صفحه ای در یک موضوع داشته باشید، اما آنها برای کلمات کلیدی بیشتر از شما رتبه بندی می کنند. در بیشتر موارد، این اتفاق می افتد زیرا آنها محتوای عمیق تری نسبت به شما دارند.
  چگونه گوگل جستجوهای شما را تغییر می دهد (مطالعه 10000 پرس و جو)

در اینجا روند ما برای کمک به شناسایی هر دو نوع شکاف وجود دارد، از شکاف‌های سطح دامنه شروع می‌شود و تا شکاف‌های سطح صفحه خاص کاهش می‌یابد.

چگونه فرصت های شکاف محتوا را تجزیه و تحلیل کنیمچگونه فرصت های شکاف محتوا را تجزیه و تحلیل کنیم

به عنوان مثال، گزارش تجزیه و تحلیل شکاف ما نشان می دهد که Moz صفحه ای دارد که 500 وب سایت محبوب را فهرست می کند.

نمونه شکاف محتوانمونه شکاف محتوا

این 120 کلمه کلیدی را رتبه بندی می کند که سایت ما حاوی آنها نیست و تخمین زده می شود که 2187 بازدید ماهانه از جستجو دریافت کند. به نظر می رسد یک فرصت عالی تا اینجا!

با این حال، اگر آیکون + را در سمت چپ این ردیف فشار دهیم، می توانیم این 120 کلمه کلیدی را در لیست مشاهده کنیم. در نگاه اول به نظر می رسد که آنها چندان مرتبط با تجارت ما نیستند.

رتبه بندی کلمات کلیدی رقبارتبه بندی کلمات کلیدی رقبا

در این صورت به صفحه بعدی جدول محوری می رویم و روند را تکرار می کنیم.

فرض کنید کلمات کلیدی مرتبط با کسب و کار خود را برای این مورد می بینید. گام بعدی این است که بررسی کنید آیا قبلاً یک صفحه موجود در مورد موضوع با استفاده از عملگر “site:” در گوگل دارید یا خیر.

بررسی یک صفحه موجود با یک سایت Google: جستجوبررسی یک صفحه موجود با یک سایت Google: جستجو
  • اگر بله ← باید اضافه ، بخش های جدید را برای هدف قرار دادن مضامین رایج از کلیدواژه های گمشده در نظر بگیرید.
  • در غیر این صورت → باید یک صفحه جدید ایجاد کنید.

به عنوان مثال، ما در حال حاضر صفحه ای با موضوع صفحات فرود اما چند کلمه کلیدی را از دست داده است.

اگر کمی عمیق‌تر شویم، می‌بینیم که بسیاری از آنها به تعریف صفحه فرود مربوط می‌شوند.

  قدرت استفاده نشده هوش آدرس ایمیل را باز کنید
کلمات کلیدی مربوط به یک تعریف، که باید به صفحه اضافه شود تا شکاف محتوایی پر شودکلمات کلیدی مربوط به یک تعریف، که باید به صفحه اضافه شود تا شکاف محتوایی پر شود

این به ما می گوید که ما احتمالاً این اصطلاح را در صفحه خود تعریف نمی کنیم، بنابراین احتمالاً می توانیم این شکاف را فقط با اضافه ، آن پر کنیم. این می تواند به ما کمک کند تا برای این شرایط رتبه بندی کنیم و ترافیک بیشتری را افزایش دهیم.

همانطور که تجزیه و تحلیل شکاف محتوا را انجام می دهید، احتمالاً باید فهرستی از موارد اقدام برای ایجاد صفحات جدید یا صفحات موجود برای بهینه سازی ایجاد کنید.

برای استفاده حداکثری از این فرآیند، ایجاد وظایف خاص در ابزار مدیریت پروژه (مانند کلیک یا آسانا) همراه با خلاصه محتوایی که شامل اطلاعاتی است که در طول فرآیند جمع آوری کرده اید، مفید است. تجزیه و تحلیل صفحه به صفحه.

خلاصه می تواند ساده باشد و به شکل زیر باشد:

نمونه خلاصه محتوانمونه خلاصه محتوا

توصیه می‌کنم فهرستی از بخش‌ها و کلمات کلیدی پیشنهادی را اضافه کنید که فکر می‌کنید ارزش گنجاندن آن‌ها را در صفحات جدید یا موجود دارند تا هر کسی که محتوا را ایجاد می‌کند بتواند به طور موثر شکاف محتوایی را که شما شناسایی کرده‌اید پر کند.

افکار نهایی

انجام تجزیه و تحلیل شکاف محتوا یک کار استراتژیک سئو ضروری است که به شما یا مشتریانتان کمک می کند تا به رقبای خود نزدیک شوید. این فرآیند کاملاً روشمند و آسان برای پیاده سازی است، حتی اگر مبتدی باشید.

مهم است که فراتر از صادرات فهرستی از کلمات کلیدی گمشده بروید. با استفاده از مدل تجزیه و تحلیل شکاف ما، می‌توانید فرصت‌ها را بهتر ارزیابی کنید و اقدام مناسب را برای رفع شکاف تعیین کنید.

سوالی دارید؟ به من پینگ کن در لینکدین.

منبع: https://ahrefs.com/blog/content-gap-analysis/