وبلاگ

بهترین ابزار رایگان برای شروع

نظارت بر سئو شامل بررسی منظم عملکرد سئو و اطمینان از عاری بودن وب سایت شما از مسائل فنی عمده است.

نظارت بر جنبه‌های کلیدی سئو مهم است زیرا به شما امکان می‌دهد به مواردی که ممکن است بر روی دید موتور جستجوی شما تأثیر بگذارد، واکنش نشان دهید، مانند کاهش رتبه کلمات کلیدی.

این مقاله به شما کمک می کند تا بفهمید چه چیزی ارزش نظارت منظم بر روی سایت خود را دارد و چگونه آن را تنها با استفاده از ابزارهای رایگان انجام دهید.

تنها دو ابزار رایگانی که نیاز دارید

ابزارهایی که نیاز خواهید داشت عبارتند از کنسول جستجوی گوگل (GSC) و Ahrefs Webmaster Tools (AWT). هر دو ابزار برای صاحبان وب سایت رایگان هستند.

کنسول جستجوی گوگل یکی از ابزارهای ضروری سئو است. این شامل داده‌هایی مستقیماً از Google است، به همین دلیل است که بسیاری از سئوکاران معتقدند که دقیق‌ترین منبع برای معیارهای خاص، مانند ترافیک ارگانیک است.

اگرچه GSC یک ابزار ضروری SEO است، اما کامل نیست. داده های محدودی را در مورد کلمات کلیدی، بک لینک ها و مسائل سئو نشان می دهد. خوشبختانه، AWT یک ابزار عالی برای پر ، شکاف های داده های GSC است.

در سئو به چه نکاتی توجه کنیم (و چگونه)

برای شروع نظارت بر سئو، باید موارد زیر را انجام دهید:

  • ترافیک ارگانیک
  • رتبه بندی کلمات کلیدی
  • بک لینک ها
  • مسائل فنی انتخاب شده

در اینجا چرا و چگونه.

ترافیک جستجوی ارگانیک

ترافیک ارگانیک به کلیک هایی اشاره دارد که از صفحات نتایج موتورهای جستجو (SERP) هنگام رتبه بندی برای کلمات کلیدی استفاده شده توسط جستجوگران دریافت می کنید. هرچه رتبه شما بالاتر باشد، ترافیک بیشتری می توانید دریافت کنید.

این بالاترین سطح معیار در سئو است. هدف بیشتر تاکتیک های سئو افزایش آن است. شما باید ترافیک جستجوی ارگانیک را ردیابی کنید تا متوجه شوید که آیا تلاش‌های سئوی شما جواب می‌دهد یا خیر.

نحوه بررسی

از کنسول جستجوی گوگل استفاده کنید.

توجه داشته باشید که باید GSC را باز کنید (یا اگر ندارید یک حساب کاربری ایجاد کنید).

  1. رفتن به نتایج جستجو گزارش (بخش “عملکرد”)
  2. یک بازه زمانی تنظیم کنید و مطمئن شوید که داده های شما روی تنظیم شده است وب
  3. THE کلیک می کند معیار، ترافیک جستجوی ارگانیک شما است
  بهترین ابزار تأیید ایمیل برای تمیز نگه داشتن لیست شما
گزارش نتایج جستجو در کنسول جستجوی گوگل

اگر حساب GSC خود را پیوند دهید، می توانید همان داده های ترافیکی را در AWT مشاهده کنید. مزیت اینجا این است که می توانید داده های فراتر از محدودیت 16 ماهه GSC را مشاهده کنید.

داده های کنسول جستجوی گوگل در ابزار وب مستر Ahrefs

نکته حرفه ای

برخی از سئوکارها و بازاریابان محتوا بر تبدیل ترافیک ارگانیک نظارت می کنند تا ببینند کدام صفحات بیشترین تأثیر را دارند. این کاری نیست که همه انجام می‌دهند، زیرا سفر خریدار برای دریافت محتوا می‌تواند بسیار پیچیده باشد که به درستی به یک مقاله یا حتی مجموعه‌ای از مقاله‌ها نسبت داده نشود.

اگر می‌خواهید تبدیل‌ها را از ترافیک ارگانیک ردیابی کنید، می‌توانید این کار را به صورت رایگان با استفاده از Google Analytics یا جایگزین‌های رایگان آن مانند Matomo انجام دهید.

رتبه بندی کلمات کلیدی

رتبه بندی کلمات کلیدی موقعیتی است که یک صفحه برای یک کلمه کلیدی معین در SERP رتبه بندی می کند.

شما باید موقعیت کلمات کلیدی را ردیابی کنید زیرا وقتی آنها پایین می آیند، ترافیک را از دست می دهید. شما نیازی به دنبال ، رتبه بندی ندارید همه با این حال، از کلمات کلیدی شما. شما فقط باید کلمات کلیدی مورد نظر را برای تمام صفحات مهم دنبال کنید.

همچنین باید بدانید که چه زمانی افزایش می یابد، زیرا احتمالاً این بدان معناست که سئوی شما کار می کند.

نحوه بررسی

می توانید از GSC یا AWT استفاده کنید.

  • کنسول جستجوی گوگل داده های شما را به 1000 کلمه کلیدی (یا 5000 از طریق API) و 16 ماه داده تاریخی محدود می کند. از طرف دیگر، داده های کلمه کلیدی شما روزانه به روز می شود.
  • Ahrefs Webmaster Tools هیچ محدودیتی برای کلمات کلیدی، بک لینک ها یا داده های تاریخی ندارد. پیمایش آسان‌تر است و علاوه بر رتبه‌بندی، به معیارهای سئو مرتبط با کلمات کلیدی خود (به عنوان مثال، حجم جستجو یا مشکل کلمه کلیدی) دسترسی دارید. به روز رسانی داده ها به محبوبیت کلمه کلیدی و سایت شما بستگی دارد.

اگر از کنسول جستجوی گوگل استفاده می کنید، می توانید:

1. دسترسی به نتایج جستجو گزارش دهید و یک فیلتر جدید برای پرس و جوی دقیقی که می خواهید بررسی کنید تنظیم کنید. شما فقط می توانید یک پرس و جو را در یک زمان مشاهده کنید.

افزودن فیلتر در کنسول جستجوی گوگل

2. فعال کنید موقعیت متوسط متریک

داده های رتبه بندی کلمات کلیدی در کنسول جستجوی گوگل

اگر از Ahrefs Webmaster Tools استفاده می کنید:

1. به خود دسترسی داشته باشید داشبورد و روی آن کلیک کنید کلمات کلیدی ارگانیک نقشه

  How to Set Up GA4 Conversion Tracking: A Step-by-Step Guide
"کلمات کلیدی ارگانیک" نقشه در Ahrefs Webmaster Tools

2. ابزار شما را به کاوشگر سایت جایی که می‌توانید رتبه‌بندی کلمات کلیدی خود را ببینید (ستون «موقعیت»)، کدام صفحات رتبه‌بندی شده‌اند (ستون «URL»)، و تازگی داده‌ها (ستون «به‌روزرسانی»).

کلمات کلیدی ارگانیک و موقعیت آنها در Ahrefs Webmaster Tools

3. برای دریافت لیستی از مهمترین کلمات کلیدی خود، آنها را به آن وصل کنید کلمه کلیدی فیلتر شده. مطمئن شوید که حالت های “is” و “همه” را تنظیم کرده اید.

راه اندازی فیلتر در Ahrefs Webmaster Tools

دامنه های ارجاع دهنده

دامنه های ارجاع دهنده وب سایت های منحصر به فردی هستند که به سایت شما اشاره می کنند. نظارت بر آنها بهترین راه برای دیدن اینکه آیا پروفایل پیوند شما در حال رشد است یا خیر.

پروفایل لینک رو به رشد به این معنی است که سایت شما در حال کسب اعتبار است که می تواند به رتبه بالاتر صفحات شما کمک کند.

نحوه بررسی

از ابزار وب مستر Ahrefs استفاده کنید. تو می توانی:

1. به خود دسترسی داشته باشید داشبورد.

2. دسترسی به بک لینک ها نقشه، که به شما یک نمای کلی از رشد بک لینک می دهد.

3. برای دریافت اطلاعات بیشتر (در صورت نیاز) روی نقشه کلیک کنید.

مروری بر دامنه های ارجاع دهنده در ابزارهای وب مستر Ahrefs

4. ابزار شما را به کاوشگر سایت، جایی که می توانید تمام بک لینک های دامنه، رتبه بندی دامنه (DR) و سایر داده های مرتبط را ببینید.

ارجاع گزارش دامنه در ابزار وب مستر Ahrefs

شما باید به دنبال ایجاد لینک های بیشتر یا بیشتر از رقبای خود باشید تا شانس رتبه بندی خود را افزایش دهید. لینک سازی ما برای سئو: راهنمای مبتدیان را بخوانید تا نحوه انجام آن را بیاموزید.

مسائل فنی سئو

مسائل فنی سئو به مشکلات احتمالی گوگل در یافتن، خزیدن، نمایه سازی و درک سایت شما اشاره دارد.

نظارت بر مسائل فنی مهم است زیرا به شما امکان می دهد خطاهایی را که می توانند به رتبه بندی شما آسیب بزنند پیدا کرده و آنها را برطرف کنید.

توجه داشته باشید

ممکن است برخی از سؤالات تأثیر بیشتری نسبت به سؤالات دیگر داشته باشند (مخصوصاً این نه سؤال). سایت شما ممکن است مشکلات جزئی داشته باشد (مانند از دست دادن متن جایگزین تصویر) و همچنان رتبه های بالایی را حفظ کند.

نحوه بررسی

از ابزارهای وب مستر Ahrefs برای نظارت بر مسائل فنی جدی، یعنی خطاها استفاده کنید. تو می توانی:

1. AWT را باز کرده و به آن بروید ممیزی سایت

2. کلیک کنید خطاها در برگه “توزیع شماره”.

"توزیع اعداد" نقشه در ممیزی سایت Ahrefs

3. به لیست مشکل بروید، سپس روی علامت سوال کنار خطا کلیک کنید و دستورالعمل ها را دنبال کنید.

  Ultimate Guide to Effective Web Organization » Rank Math
گزارش در مورد تمام مسائل در Ahrefs Webmaster Tools

برای حفظ سلامت فنی سایت خود، اسکن های منظم را در AWT برنامه ریزی کنید و مهم ترین مسائل را حل کنید.

آنچه در سئو نباید رعایت شود (و چرا)

در اینجا برخی از معیارهای محبوب مورد استفاده در سئو وجود دارد که فکر نمی کنیم ارزش نظارت منظم را داشته باشند. گفته می شود، آنها می توانند در موقعیت های دیگر مفید باشند.

  • ارزیابی دامنه به قدرت نسبی نمایه بک لینک شما اشاره دارد. این یک پروکسی مفید برای ارزیابی سریع سایر سایت ها (به عنوان مثال برای ایجاد لینک) است، اما برای نظارت مداوم بر روی سایت شما چندان مفید نیست.
  • نرخ کلیک به نسبت نمایش صفحه در SERP که به کلیک تبدیل شده است (موجود در GSC) اشاره دارد. به عنوان معیاری در سطح سایت بسیار گیج کننده است، اما تنها زمانی می تواند مفید باشد که در سطح صفحه بررسی شود. علاوه بر این، CTR پایین لزوماً به معنای وجود مشکل در یک صفحه مشخص نیست (ویژگی‌های SERP و تبلیغات می‌توانند کلیک‌ها را حذف کنند).
  • معیارهای تعامل – به ویژه نرخ پرش، نرخ تعامل، زمان ماندن، زمان در صفحه و مدت جلسه. آنها برای SEO مرتبط نیستند یا برای تجزیه و تحلیل محتوا غیرقابل اعتماد هستند.

افکار نهایی

شما می توانید بسیاری از کارها را با AWT و GSC انجام دهید. اما برخی از جنبه های نظارت بر سئو وجود دارد که فقط ابزارهای سئو برتر می توانند انجام دهند.

  • ردیابی رتبه بندی عمیق – یک ردیاب رتبه بندی برتر داده های رتبه بندی را برای مکان های مختلف و دستگاه های تلفن همراه باز می کند. ردیابی پیشرفت با دسترسی به تاریخچه رتبه بندی و گزارش رقیب ویژه آسان تر است. شما همچنین به اشتراک گذاری ویژگی های صوتی دسترسی دارید، که می تواند KPI مفیدتری نسبت به رتبه بندی برای کلمات کلیدی خاص باشد.
  • تحلیل رقابتی با ابزاری مانند اکسپلورر سایت Ahrefs، می‌توانید با دیدن اینکه چه کلمات کلیدی رتبه‌بندی می‌کنند و چگونه بک لینک کسب می‌کنند، درباره استراتژی سئوی رقبای خود اطلاعاتی کسب کنید.
  • هشدارهای ایمیل قابلیتی که می‌توانید در ابزارهایی مانند Ahrefs نیز بیابید که به شما امکان می‌دهد هنگام رتبه‌بندی سایت رقیب برای کلمات کلیدی جدید یا دریافت بک لینک‌های جدید، اعلان‌ها را تنظیم کنید (دمو کوتاهی را تماشا کنید). همچنین می توانید از ذکر نام تجاری و محصولات خود مطلع شوید.

آیا شما هیچ گونه سوال و یا نظری دارید ؟ به من پینگ کن بر.

منبع: https://ahrefs.com/blog/seo-monitoring/