How to Do SEO Competitive Analysis
وبلاگ

چگونه یک تحلیل رقابتی سئو انجام دهیم » رتبه ریاضی

علیرغم تلاش‌ها برای توسعه یک استراتژی سئو، ایجاد محتوای با کیفیت و انجام ممیزی سئو، دستیابی به دیده شدن در نتایج جستجوی گوگل تضمین نشده است.

با کمال تعجب، 90 درصد از صفحات وب هیچ ترافیک جستجویی از گوگل دریافت نمی کنند. این سؤال را ایجاد می کند: مناگر ترافیک را دریافت نمی کنید، کیست؟ 🤔

پاسخ در رقبای سئو شما نهفته است.

در بازاریابی، هدف این است که به مشتریان بالقوه نشان دهید که چرا محصول شما راه حل مناسبی برای نیازهای آنهاست. برای رسیدن به این هدف، درک آنچه رقبای شما ارائه می دهند ضروری است.

در واقع، اگر رقبای شما در این زمینه ها برتری داشته باشند و از شما بهتر عمل کنند، به دست آوردن دید به یک چالش تبدیل می شود. اینجاست که اهمیت تحلیل رقبای سئو اهمیت می یابد.

تجزیه و تحلیل رقابتی سئو به شناسایی نقاط قوت و ضعف کمک می کند و به شما این امکان را می دهد که استراتژی داشته باشید تا از رقبای خود در رتبه بندی، چه در گوگل یا سایر پلتفرم ها، پیشی بگیرید.

در این مقاله به شما نشان خواهیم داد که چگونه تحلیل سئو رقابتی را انجام دهید. بنابراین، بدون بحث بیشتر، بیایید شروع کنیم.

1 تحلیل رقابتی سئو چیست؟

تجزیه و تحلیل رقابتی سئو به طور سیستماتیک حضور آنلاین رقبا را بررسی می کند و بر استراتژی ها، تاکتیک ها و معیارهای عملکرد سئو آنها تمرکز می کند.

این تجزیه و تحلیل بینش ارزشمندی را در مورد نقاط قوت، ضعف و فرصت های حوزه یا صنعت شما ارائه می دهد.

با بررسی اقدامات و نتایج رقبا، می توانید استراتژی های سئوی خود را برای به دست آوردن مزیت رقابتی در رتبه بندی موتورهای جستجو اصلاح کنید.

2 چرا تحلیل رقابتی سئو مهم است؟

تجزیه و تحلیل رقابتی سئو به شما کمک می کند تا دانش مورد نیاز برای موارد زیر را داشته باشید:

  • روندهای بازار و فرصت های نوظهور را شناسایی کنید.
  • ترجیحات و رفتارهای مخاطب را درک کنید.
  • عملکرد خود را با استانداردهای صنعت مقایسه کنید.
  • شکاف ها و نقاط ضعف استراتژی های سئو را کشف کنید.
  • تصمیمات آگاهانه را برای بهبود دید آنلاین و ترافیک ارگانیک تدوین کنید.
  • با تطبیق با تغییرات الگوریتم های موتورهای جستجو و گرایش کاربران، از رقبای خود جلوتر بمانید.

3 چگونه یک تحلیل رقابتی SEO انجام دهیم

اکنون بیایید روش های انجام تحلیل سئو رقابتی را مورد بحث قرار دهیم.

3.1 رقبای خود را شناسایی کنید

برای انجام تحلیل رقابتی سئو، باید رقبای خود را شناسایی کنید.

یکی از راه‌های شناسایی رقبا، جستجو در موتورهای جستجوی محبوب مانند گوگل، بینگ یا یاهو است.

  8 عامل سئو داخلی که نمی توانید نادیده بگیرید

با استفاده از کلمات کلیدی مرتبط یا عبارات مرتبط با تجارت یا صنعت خود شروع کنید. نتایج جستجو را تجزیه و تحلیل کنید تا وب سایت هایی را شناسایی کنید که به طور مداوم در جایگاه های برتر این کلمات کلیدی ظاهر می شوند.

به عنوان مثال، فرض کنید شما صاحب یک بوتیک هستید که در جواهرات دست ساز تخصص دارد. می توانید با وارد ، کلمات کلیدی مرتبط شروع کنید، مانند زیورآلات دست ساز، زیورآلات دست ساز، یا خلاقیت های منحصر به فرد جواهرات، در موتورهای جستجو مانند گوگل یا بینگ.

تحلیل رقابتی سئو

نتایج جستجو را تجزیه و تحلیل کنید تا سایر جواهرات فروشی ها یا طراحان جواهرات صنعتگری را که مرتباً در جایگاه های برتر ظاهر می شوند شناسایی کنید.

همچنین می توانید از ابزارهایی مانند Ubersuggest، Semrush و Ahrefs برای شناسایی رقبای خود استفاده کنید.

برای مثال در ابزار Semrush Organic Research نام دامنه را وارد کرده و کلیک کنید پژوهش.

جستجوی ارگانیک

اکنون اجازه دهید ابزار اسکن کارهای سنگین را برای شما انجام دهد. برای دیدن رقبای ارگانیک به پایین بروید.

3.2 یافتن شکاف کلمات کلیدی

یافتن شکاف کلمات کلیدی شامل شناسایی کلمات کلیدی است که رقبای شما برای آنها رتبه بندی می کنند اما وب سایت شما اینطور نیست. این به شما امکان می دهد فرصت های جدیدی را برای هدف قرار دادن کلمات کلیدی مرتبط و بهبود دید موتور جستجوی خود کشف کنید.

فرض کنید یک فروشگاه آنلاین حیوانات خانگی متخصص در لوازم سگ دارید. آدرس وب سایت خود را با استفاده از ابزار رایگانی مانند Google Keyword Planner وارد کنید.

برنامه ریز کلمات کلیدی

سپس کاوش کنید ایده های کلمه کلیدی برای نمایش لیستی از کلمات کلیدی مرتبط مرتبط با وب سایت شما.

ایده های کلمه کلیدی

در مرحله بعد، لیست کلمات کلیدی را تجزیه و تحلیل کنید و آنها را با کلمات کلیدی که رقبای شما برای آنها رتبه بندی می کنند مقایسه کنید. کلمات کلیدی موجود در لیست کلمات کلیدی رقبا را شناسایی کنید اما در لیست شما وجود ندارد. این‌ها شکاف‌های بالقوه کلمات کلیدی هستند که می‌توانید برای گسترش دامنه کلمات کلیدی خود هدف قرار دهید.

همچنین می توانید از ابزار شکاف کلمات کلیدی Semrush یا ابزار تجزیه و تحلیل رقابتی Ahrefs برای شناسایی شکاف کلمات کلیدی استفاده کنید.

در ابزار Semrush Keyword Gap نام دامنه خود و رقیب خود را وارد کرده و کلیک کنید مقایسه کنید.

برای مشاهده لیست کلمات کلیدی گم شده به پایین بروید. سپس می توانید از این کلمات کلیدی برای ایجاد محتوا در سایت خود استفاده کنید.

کلمات کلیدی از دست رفته در ابزار شکاف کلیدواژه SEMrush

3.3 تحلیل محتوا انجام دهید

هنگامی که شکاف کلمات کلیدی را پیدا کردید، گام بعدی در تحلیل رقابتی سئو، انجام تجزیه و تحلیل محتوا برای ارزیابی جنبه های مختلف محتوای وب سایت شما یا وب سایت های رقبا، درک اثربخشی آن و شناسایی زمینه های بهبود است.

از ابزارهایی مانند Google Analytics برای ارزیابی ارتباط محتوای خود استفاده کنید.

دسترسی به تعامل → صفحات و صفحه نمایش برای مشاهده معیارهایی مانند بازدید از صفحه و نرخ پرش. تجزیه و تحلیل کنید که کدام صفحات بیشترین تعامل را دارند و اینکه آیا محتوا با علایق مخاطبان هدف شما مطابقت دارد یا خیر.

  7 استراتژی بازاریابی محتوا برای فروشگاه آنلاین شما • Yoast
صفحات و صفحه نمایش

ابزارهایی مانند مدل محتوای SEO Semrush (در نسخه رایگان موجود است) می توانند به ارزیابی عمق محتوا کمک کنند. کلمه کلیدی مورد نظر خود را وارد کنید و Semrush توصیه های طول محتوا را بر اساس صفحات رتبه بندی برتر برای آن کلمه کلیدی ارائه می دهد.

طول و عمق محتوای خود را با صفحات با رتبه برتر مقایسه کنید تا زمینه های بهبود را شناسایی کنید.

مدل محتوای سئو

3.4 تجزیه و تحلیل سئوی درون صفحه را انجام دهید

رقبای شما می توانند در سئو از شما بهتر عمل کنند زیرا زمان و تلاش خود را صرف بهینه سازی صفحات خود می کنند. بنابراین مهم است که تجزیه و تحلیل کنید که کدام صفحات از صفحه شما بهتر است. این تجزیه و تحلیل به شما کمک می کند تا متوجه شوید که چرا رقبای شما رتبه های بالاتری در موتورهای جستجو کسب می کنند.

روی حوزه های کلیدی زیر تمرکز کنید:

  • فراداده: به ابرداده‌ها مانند برچسب‌های عنوان و توضیحات متا توجه زیادی داشته باشید.
  • استراتژی های اصلی: استراتژی‌های عنوان، از جمله طول عنوان، گنجاندن کلمه کلیدی و استفاده مناسب از برچسب‌های عنوان را تجزیه و تحلیل کنید.
  • لینک های داخلی: سعی کنید استراتژی‌های پیوند داخلی آنها را برای بهبود تلاش‌های سئوی خود در سایت درک کنید.

نقاط قوت آنها را شناسایی کنید تا از آنها بیاموزید و زمینه هایی که در آنها وجود ندارد را بیاموزید تا بتوانید آنها را بهبود بخشید.

سپس می توانید وب سایت خود را با استفاده از Rank Math تجزیه و تحلیل کنید، زیرا تجزیه و تحلیل محتوای عمیق و پیشنهادات را ارائه می دهد، عناصر مختلف روی صفحه مانند عناوین، متا تگ ها و چگالی کلمات کلیدی را ارزیابی می کند.

به‌علاوه، با Content AI از Rank Math، ایجاد محتوای بهینه‌شده برای سئو تنها با چند کلیک بسیار ساده می‌شود.

یکی دیگر از جنبه های تحلیل رقابتی سئو، کشف منابع بک لینک رقبا و استفاده از این اطلاعات برای ایجاد لینک های با کیفیت بالا برای وب سایت خود است.

بررسی پروفایل های لینک رقبای شما یک فرصت عالی برای کشف فرصت های جدید لینک سازی است.

پیگیری کنید که کدام وب سایت ها به رقبای شما پیوند دارند، زیرا ممکن است آنها نیز مایل به پیوند به سایت شما باشند. در نظر بگیرید که با یک پست وبلاگ یا راهنمای جدید که موضوعی مرتبط را پوشش می دهد یا اطلاعات ارزشمندی را برای تشویق آنها به پیوند دادن به سایت شما ارائه می دهد، با آنها ارتباط برقرار کنید.

به آموزش ما برای یافتن بک لینک های رقبای خود مراجعه کنید.

3.6 بررسی کنید که ترافیک رقبای شما از کجا می آید

تجزیه و تحلیل اینکه ترافیک رقبای شما از کجا می آید یک جنبه ضروری از تجزیه و تحلیل رقابتی SEO است، زیرا بینشی در مورد منابع ترافیک وب آنها ارائه می دهد و به شناسایی فرصت های بالقوه برای وب سایت شما کمک می کند.

  گوگل می گوید هنگام نوشتن محتوا به این فکر نکنم که برای گوگل چه کاری باید انجام دهم

می توانید از ابزار بررسی ترافیک وب سایت Ahrefs برای بررسی ترافیک وب سایت رقیب خود استفاده کنید. این ابزار نیازی به ثبت نام یا ایجاد حساب کاربری ندارد.

آدرس اینترنتی را برای بررسی ترافیک وب سایت وارد کنید و روی دکمه کلیک کنید ترافیک را بررسی کنید دکمه، همانطور که در زیر نشان داده شده است.

منابع اصلی ترافیک که بازدیدکنندگان را به سایت رقیب شما هدایت می کند، تجزیه و تحلیل کنید. به دنبال فرصت هایی باشید که با استراتژی های موفق آنها مطابقت داشته باشد، مانند هدف قرار دادن کلمات کلیدی جستجوی خاص، مشارکت در مشارکت محتوا و غیره.

ترافیک ارگانیک

گام بعدی در تجزیه و تحلیل رقابتی سئو، شناسایی انواع اسنیپت هایی است که رقبای شما برای آن رتبه بندی می کنند و استراتژی هایی برای رقابت برای آن موقعیت ها طراحی می کنند.

از جستجوی گوگل برای شناسایی قطعات مرتبط با کلمات کلیدی یا موضوعات مورد نظر خود استفاده کنید.

به عنوان مثال، فرض کنید یک وبلاگ باغبانی را راه اندازی کرده اید و می خواهید قطعه کد را در آن ثبت کنید نحوه پرورش گوجه فرنگی. این عبارت را در گوگل جستجو کنید و ببینید چه نوع قطعه های برجسته در نتایج جستجو ظاهر می شوند. این گزیده ها ممکن است شامل دستورالعمل های گام به گام، فهرست ها یا نمودارهایی در مورد رشد گوجه فرنگی باشد.

نمونه قطعه ویژه

سپس می توانید از یک ابزار رایگان تحقیق کلمات کلیدی مانند AnswerThePublic برای تجزیه و تحلیل سؤالات و سؤالات مربوط به موضوع مورد نظر خود استفاده کنید.

وارد نحوه پرورش گوجه فرنگی در AnswerThePublic و بررسی سوالات ایجاد شده توسط ابزار.

به مردم پاسخ دهید

سپس، تکه‌های برجسته را برای سؤالات تجزیه و تحلیل کنید و رتبه‌بندی رقبا را برای قطعه‌های مربوطه شناسایی کنید. به قالب، ساختار و محتوای این قطعه‌ها توجه کنید تا بفهمید که چگونه به طور مؤثر به سؤالات کاربر پاسخ می‌دهند.

محتوای خود را برای قطعه ویژه بهینه کنید

محتوای خود را در قالبی ساختار دهید که با انواع اسنیپت های معمول ارائه شده مطابقت داشته باشد، مانند لیست های شماره گذاری شده، نقاط گلوله یا پاراگراف های مختصر.

4 نتیجه

در نتیجه، انجام یک تحلیل رقابتی SEO برای توسعه یک استراتژی بازاریابی موفق مهم است.

با بررسی دقیق تاکتیک های رقبا، شناسایی نقاط قوت و ضعف آنها و کشف بینش های ارزشمند، می توانید رویکرد خود را برای دستیابی به نتایج برتر اصلاح کنید.

به یاد داشته باشید، تجزیه و تحلیل رقابتی SEO یک فرآیند مداوم است که برای جلوتر ماندن از رقبا نیاز به نظارت و سازگاری مداوم دارد.

با فداکاری و اجرای استراتژیک، می توانید وب سایت خود را در جایگاه برتر قرار دهید و رشد پایدار در ترافیک و دید ارگانیک ایجاد کنید.

اگر این مقاله را دوست دارید، به ما اطلاع دهید با ارسال توییت @rankmathseo.

منبع: https://rankmath.com/blog/seo-competitive-analysis/